Jak sprawdzić rok opony?

Dobre opony to podstawa naszego bezpieczeństwa. Oprócz znanego faktu, że bez opon nigdzie nie pojedziemy, jej ważność oraz stan też są nie bez znaczenia. Opony z biegiem czasu się starzeją, a one same przestają już być elastyczne, co ma bezpośredni wpływ na jej zużycie. Podczas codziennego użytkowania bieżnik się ściera, a opona traci właściwości przyczepne. Nawet te z najwyższej półki opony nie przetrwają upływu czasu, a żadna technologia nie jest w stanie tego zatrzymać. Jak sprawdzić rok opony? Otóż wystarczy spojrzeć na jej oznaczenie.

Spis treści:

Co to jest kod DOT opony?

Poszukując informacji na oponie i zastanawiając się jak sprawdzić rok opony, z pomocą przyjdzie nam międzynarodowy kod DOT, który zawiera w sobie wszystkie istotne informacje dotyczące wieku opony. Może on nie być widoczny na pierwszy rzut oka, jednak zapewniamy, że każda opona posiada kod DOT i nie jest to dobra wola producenta, a ogólnoświatowe przepisy. Kod DOT znajduje się na bocznej ściance opony i złożony jest z czterech ciągów po cztery znaki. Skrót DOT powstał od nazwy amerykańskiego departamentu Department of Transportation, a jego prostota została doceniona na całym świecie i nikt nie pomyślał, aby w jakiekolwiek sposób go zmieniać.

Z jakich elementów składa się DOT?

DOT, tak jak wspomnieliśmy, to 16-cyfrowy kod, w którym zawarta jest cała metryka opony. Przykładowy kod DOT B54W HWNX 1616, z którego wyczytamy, w jakiej fabryce była wyprodukowana (B9), jaki jest jej rozmiar (4W), jakie jest wewnętrzne oznaczenie producenta (HWNX) oraz tydzień i rok produkcji (1616). Oprócz tego, na oponie znajdziemy również dokładne oznaczenie rocznika, jednak znajduje się ono wewnątrz opony i po założeniu jej nie jesteśmy w stanie go dostrzec. Kod DOT pomaga nam w identyfikacji dokładnego wieku opony.

Rok produkcji: jak sprawdzić wiek opony?

Wiek opony oznaczony jest czterema ostatnimi cyframi w kodzie DOT. Dwie przedostatnie sugerują tydzień wyprodukowania opony, a dwie ostatnie rok. Oznacza to, że jeśli opona ma numer 1616, to została wyprodukowana w 16 tygodniu, czyli w kwietniu 2016 roku. W latach 80. spotkać można było się z oznaczeniem trzycyfrowym na końcu kodu, który zdradzał ostatnią cyfrą rok jego produkcji, a dwoma poprzedzającymi – tydzień. Tym sposobem mogliśmy się dowiedzieć, że kod 142 oznaczał rok produkcji 82. W latach 90 do kodu został dodany opcjonalny trójkąt, który miał odróżnić od siebie opony produkowane w dwóch różnych dekadach. Po 2000 roku oznaczenie zostało uproszczone, a opona, która posiada trzycyfrowy kod, wyraźnie nam przekazuje, że nie nadaje się już do jazdy. Jeśli znajdziemy taką oponę w naszym garażu lub innym miejscu to, co najwyżej możemy stworzyć z niej doniczkę na kwiaty lub huśtawkę, lub po prostu oddać ją do najbliższej wulkanizacji.

Wiek opon – czy czas na zmianę ogumienia?

Wielu producentów zaleca regularne sprawdzanie stanu opon przed rozpoczęciem dłuższych lub ekstremalnych podróży. Pierwszymi oznakami starzenia się opony są widoczne ślady użytkowania w postaci wgnieceń, przetarć bieżnika, a nawet małych pęknięć. Śladu zużycia zazwyczaj ukazują się dopiero po 7 latach jej użytkowania. Opona może się również przeterminować, najczęściej jest to termin po upływie 10 lat od daty produkcji. Warto pamiętać, że rok produkcji opony nie jest mniej ważny od daty jej pierwszego założenia. Mimo, że wielu producentów daje 10-letnią gwarancję na opony, może zdarzyć się tak, że opona, która leżała 10 lat na magazynie, będzie w podobnym stanie jak opona po rocznym użytkowaniu. Miejmy to na uwadze w momencie kupowania nowych opon, gdyż zdarzają się sytuacje, że sprzedawcy będą nam oferować opony, które nie są wyprodukowane w roku zakupu.

Gdzie na oponach jest data produkcji?

Teoria znana wśród kierowców jest taka, że jeden komplet opon może być użytkowany przez kilka, a nawet kilkanaście lat. Mimo że producenci podpowiadają, aby tego nie robić, wciąż ten problem istnieje. Kupując nowe opony, bez problemu będziemy w stanie określić skalę ich zużycia na podstawie naszej jazdy. Jeśli nie mamy możliwości ocenić, w jaki sposób użytkował ich poprzedni właściciel, możemy ocenić przybliżone zużycie na podstawie roku produkcji. Jak sprawdzić rok opony? Wystarczy zerknąć na kod DOT lub rocznik wybity na oponie i nie wymaga to on nas specjalistycznej wiedzy ani umiejętności.

Jakie czynniki powodują starzenie się gumy?

Na zużycie gumy ma wpływ przede wszystkim styl jazdy. Opony użytkowane w samochodzie wyścigowym lub pokazowym będą zużywać się dużo szybciej niż te zamontowane w aucie, który jeździł po autostradach i miejskich drogach. Oprócz tego guma może zmienić swoje właściwości przez zbyt duży dostęp światła lub wysokie temperatury panujące na zewnątrz. Jeden rok przetrzymywania opony odpowiada mniej więcej trzem tygodniom normalnego użytkowania. Nie warto więc chomikować opon, a jeśli leżą nieużywane – sprzedajmy je za dobrą cenę.

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

Awaria elektryki w samochodzie
Awaria elektryki w samochodzie — co zrobić?

Wraz ze wzrostem technologii układy elektryczne w samochodach są coraz bardziej skomplikowane. Pamiętacie stare Łady, które ograniczone były do minimum Czytaj więcej

Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju
Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezwykle istotnym elementem konserwacji pojazdu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów istnieją dwie główne metody Czytaj więcej

Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?
Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?

Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, tak samo, jak należy raz na jakiś czasy umyć samochód, tak Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.