Budowa felgi samochodowej — wszystko, co musisz wiedzieć

Felga to element nośny podwozia pojazdu, na który zakłada się opony. To felga odpowiada za przeprowadzenie siły nośnej z piasty koła do opony, a dzięki temu nasz pojazd jedzie. Wydaje się proste, jednak felga feldze nie równa. Felga ma za zadanie również chłodzić układ hamulcowy, odprowadzając ciepło z nagrzewających się części takich jak zaciski czy tarcze.

Spis treści:

Budowa felgi samochodowej

Budowa felgi samochodowej różni się nieco w zależności od rodzaju. Najpopularniejsze felgi stalowe składają się z tarczy i obręczy, które jako osobne elementy wytłaczane są z dwóch osobnych kawałków metalu. Felgi stalowe są ze sobą następnie łączone i spawane.

Felgi aluminiowe, zwane również alufelgami stworzone są nawet z trzech elementów, takich jak środek felgi, zwany rotorem oraz dwóch obręczy, po jednej na zewnętrznej i wewnętrznej stronie. Wszystkie elementy są łączone i skręcane ze sobą za pomocą tytanowych śrub.

Rodzaje felg samochodowych

Oprócz podziału ze względu na materiał, a dokładniej na felgi aluminiowe i stalowe, znajdziemy również inne wyróżniki. Dzielimy je również ze względu na to jaka jest budowa felg samochodowych oraz jaki jest sposób ich produkcji. Do pierwszego podziału zaliczać się będą felgi jednoczęściowe, dwuczęściowe oraz hybrydowe, a do drugiego: rolowanie, kucie lub odlewanie.

Felgi samochodowe oznaczenia i parametry

Budowa felgi samochodowej oraz jej parametry wybite są zawsze na jej obręczy. Wyróżnia się cztery podstawowe parametry felg, takie jak rozmiar, rozstaw śrub, odsadzenie felgi (ET, offset) oraz średnicę wewnętrzną centralnego otworu felg.

Piaskowanie felg samochodowych

Piaskowanie felg to proces, którego głównym celem jest oczyszczenie całej felgi z pozostałości po starej farbie. Poddając felgę metodzie piaskowania, poddaje się ją procesowi oczyszczania za pomocą wody, piasku oraz dedykowanego, tylko do felg aluminiowych, środka antykorozyjnego. Powietrze, zmieszane z piaskiem jest w stanie dotrzeć w każdy najmniejszy zakamarek, dzięki czemu bezproblemowo radzi sobie ze starą warstwą farby, a budowa felgi samochodowej pozostanie nienaruszona.

Chromowanie felg samochodowych

Felgi samochodowe mogą być również poddane chromowaniu, które polega na pokryciu całej powierzchni felgi samochodowej cząsteczkami chromu. W ten sposób uzyskuje się na feldze piękny srebrny odcień, czasem może być lekko złotawy, o nieziemsko połyskującej fakturze. W ten sposób przywrócimy do życia każdą felgę, zarówno tę aluminiową, jak i stalową.

Anodowanie felg samochodowych

Anodowanie ma przede wszystkim działanie ochronne przed szkodliwym promieniowaniem UV, kwaśnymi deszczami oraz korozją na skutek częstego kontaktu z wodą. Anodowanie to jedna z form galwanizacji, zwana również eloksalacją. Pierwszym krokiem zabiegu jest umieszczenie felgi w kąpieli z kwasu siarkowego, który pełni funkcję elektrolitu. Następnie do elektrody przykłada się napięcie stałe o maksymalnej mocy 20 V. Podczas tego procesu powstaje tlen, który oblepia felgę i tworzy na jej powierzchni bezbarwną warstwę ochronną.

Jak założyć oponę na felgę samochodową

Budowa felgi samochodowej sprawia, że czynność ta może wydawać się prosta, ale często zdarza się, że polegniemy jeszcze zanim przystąpimy do działania. Warsztat samochodowy i wulkanizacyjny wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt i to im najlepiej powierzyć założenie opony. Mając felgę w lewej ręce, a oponę w prawej wystarczy, że umieścimy ją na montażownicy, a następnie bok opony nad górną krawędzią felgi. Montażownica wprawiana jest w ruch, a opona naciągana na felgę. Powtórzenie ruchu ma na celu wykonanie takiego samego działania po drugiej jej stronie i prawidłowe osadzenie opony.

Prawidłowa zbieżność kół – co warto wiedzieć
Prawidłowa zbieżność kół – co warto wiedzieć?

Ustawienie prawidłowej zbieżności kół ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, komfortu prowadzenia pojazdu oraz równomiernego zużycia opon. Nieprawidłowa zbieżność może Czytaj więcej

Co zrobić, gdy piszczą hamulce w aucie
Co zrobić, gdy piszczą hamulce w aucie?

Wielu kierowców zastanawia się co robić, gdy piszczą hamulce w aucie. Bowiem piszczenie hamulców to jeden z najczęstszych problemów, z Czytaj więcej

Dobry mechanik w Tarnowie
Dobry mechanik w Tarnowie? Jak znaleźć w 6 krokach!

Dobry mechanik w Tarnowie? Znalezienie odpowiedniego fachowca może być prostsze, jeśli skorzystasz z sześciu kluczowych wskazówek. Wybór odpowiedniego mechanika samochodowego Czytaj więcej

Po czym poznać, że opony są do wymiany
Po czym poznać, że opony są do wymiany?

Opony są jednym z najważniejszych elementów pojazdu, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zatem po czym poznać, że Czytaj więcej

Kiedy zmienić opony na zimowe?
Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to kluczowy moment w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, kiedy zmienić Czytaj więcej

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.