Budowa felgi samochodowej — wszystko, co musisz wiedzieć
Felga to element nośny podwozia pojazdu, na który zakłada się opony. To felga odpowiada za przeprowadzenie siły nośnej z piasty koła do opony, a dzięki temu nasz pojazd jedzie. Wydaje się proste, jednak felga feldze nie równa. Felga ma za zadanie również chłodzić układ hamulcowy, odprowadzając ciepło z nagrzewających się części takich jak zaciski czy tarcze.
Spis treści:
Budowa felgi samochodowej
Budowa felgi samochodowej różni się nieco w zależności od rodzaju. Najpopularniejsze felgi stalowe składają się z tarczy i obręczy, które jako osobne elementy wytłaczane są z dwóch osobnych kawałków metalu. Felgi stalowe są ze sobą następnie łączone i spawane.
Felgi aluminiowe, zwane również alufelgami stworzone są nawet z trzech elementów, takich jak środek felgi, zwany rotorem oraz dwóch obręczy, po jednej na zewnętrznej i wewnętrznej stronie. Wszystkie elementy są łączone i skręcane ze sobą za pomocą tytanowych śrub.
Rodzaje felg samochodowych
Oprócz podziału ze względu na materiał, a dokładniej na felgi aluminiowe i stalowe, znajdziemy również inne wyróżniki. Dzielimy je również ze względu na to jaka jest budowa felg samochodowych oraz jaki jest sposób ich produkcji. Do pierwszego podziału zaliczać się będą felgi jednoczęściowe, dwuczęściowe oraz hybrydowe, a do drugiego: rolowanie, kucie lub odlewanie.
Felgi samochodowe oznaczenia i parametry
Budowa felgi samochodowej oraz jej parametry wybite są zawsze na jej obręczy. Wyróżnia się cztery podstawowe parametry felg, takie jak rozmiar, rozstaw śrub, odsadzenie felgi (ET, offset) oraz średnicę wewnętrzną centralnego otworu felg.
Piaskowanie felg samochodowych
Piaskowanie felg to proces, którego głównym celem jest oczyszczenie całej felgi z pozostałości po starej farbie. Poddając felgę metodzie piaskowania, poddaje się ją procesowi oczyszczania za pomocą wody, piasku oraz dedykowanego, tylko do felg aluminiowych, środka antykorozyjnego. Powietrze, zmieszane z piaskiem jest w stanie dotrzeć w każdy najmniejszy zakamarek, dzięki czemu bezproblemowo radzi sobie ze starą warstwą farby, a budowa felgi samochodowej pozostanie nienaruszona.
Chromowanie felg samochodowych
Felgi samochodowe mogą być również poddane chromowaniu, które polega na pokryciu całej powierzchni felgi samochodowej cząsteczkami chromu. W ten sposób uzyskuje się na feldze piękny srebrny odcień, czasem może być lekko złotawy, o nieziemsko połyskującej fakturze. W ten sposób przywrócimy do życia każdą felgę, zarówno tę aluminiową, jak i stalową.
Anodowanie felg samochodowych
Anodowanie ma przede wszystkim działanie ochronne przed szkodliwym promieniowaniem UV, kwaśnymi deszczami oraz korozją na skutek częstego kontaktu z wodą. Anodowanie to jedna z form galwanizacji, zwana również eloksalacją. Pierwszym krokiem zabiegu jest umieszczenie felgi w kąpieli z kwasu siarkowego, który pełni funkcję elektrolitu. Następnie do elektrody przykłada się napięcie stałe o maksymalnej mocy 20 V. Podczas tego procesu powstaje tlen, który oblepia felgę i tworzy na jej powierzchni bezbarwną warstwę ochronną.
Jak założyć oponę na felgę samochodową
Budowa felgi samochodowej sprawia, że czynność ta może wydawać się prosta, ale często zdarza się, że polegniemy jeszcze zanim przystąpimy do działania. Warsztat samochodowy i wulkanizacyjny wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt i to im najlepiej powierzyć założenie opony. Mając felgę w lewej ręce, a oponę w prawej wystarczy, że umieścimy ją na montażownicy, a następnie bok opony nad górną krawędzią felgi. Montażownica wprawiana jest w ruch, a opona naciągana na felgę. Powtórzenie ruchu ma na celu wykonanie takiego samego działania po drugiej jej stronie i prawidłowe osadzenie opony.
W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!