Ciśnienie w oponach. Jakie jest prawidłowe?

Ciśnienie w oponach powinno być regularnie sprawdzane, gdyż wpływa ono nie tylko na komfort jazdy, ale i na bezpieczeństwo podczas poruszania się pojazdem. Niestety zbyt niskie lub zbyt wysokie parametry, które nie odpowiadają prawidłowym specyfikacjom, mogą spowodować szybsze niszczenie się ogumienia oraz zwiększone zużycie paliwa, spadek komfortu jazdy, gorszą przyczepność, wzrost ryzyka uszkodzenia opony, szybsze zużycie elementów zawieszenia. Wielu kierowców zapomina o kontrolowaniu ciśnienia w oponach, które powinno być przeprowadzane minimum raz w miesiącu, a tym bardziej przed dłuższą trasą. Przygotowaliśmy artykuł, w którym tłumaczymy najważniejsze informacje na temat parametrów dla ciśnienia w konkretnych modelach opon.

Spis treści:

Jakie powinno być ciśnienie w oponach samochodowych?

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile powinno wynosić ciśnienie dla wszystkich modeli opon, gdyż każdy z producentów podaje w dokumentacji inną wartość ciśnienia. Prawidłowe parametry można znaleźć w tabeli ciśnień przypisaną do konkretnie Twojego modelu pojazdu. Co więcej, ciśnienie różnić się może w zależności od panującej pory roku oraz posiadanego obciążenia. Jednak jeżeli chodzi o bezpieczną i optymalną wartość, wynosi ona około 2,2 bara. Choć tak jak wspomnieliśmy, nie jest to ciśnienie dotyczące wszystkich pojazdów. Szczegółowe wartości ciśnienia dla poszczególnych rodzajów opon, przedstawione są w poniższych akapitach.

Ile barów w oponie samochodowej 13?

Popularne modele samochodów oraz przyczepek wyposażone są zazwyczaj w opony samochodowe o rozmiarze 13 cali. Optymalna wartość dla tego typu ogumienia wacha się między 2,1 do 2,5 bara dla przedniej osi. Jeżeli chodzi o tylną oś, wartości będą nieco inne i powinny wynosić od 1,8 bara do 2,5. Warto jednak pamiętać o zmiennych, które zależne są od modelu pojazdu, a także od rocznika. Z tego względu pomocne będzie zajrzenie do tabeli ciśnień przygotowanej przez producenta. Takie informacje można znaleźć również w instrukcji, bądź na klapce wlewu od paliwa.

Ile barów w oponie samochodowej 15?

Opony samochodowe 15-calowe również mają oddzielną specyfikację dla przedniej oraz tylnej osi. Wielu kierowców zastanawia się nad jednostką powietrza, która będzie prawidłowa dla ich modelu auta. Ponawiając, zależy to od producenta, jednak optymalna wartość dla rozmiaru opon wynoszących 15, wacha się między 2,1 bara do 2,3 na przedniej osi. Natomiast w przypadku tylnej będzie to 1,9-2,9 bara. Podobnie, jak w przypadku innych opon, najlepiej upewnić się o dokładnej, prawidłowej wartości w instrukcji samochodu lub zerknąć na podaną informacje przy klapie wlewu od paliwa.

Ile barów w oponie samochodowej 16?

Coraz częściej przypomina się kierowcom o regularnym sprawdzaniu ciśnienia opon, gdyż wpływa to na bezpieczeństwo pojazdu i na jakość ogumienia. Ich odpowiednie napompowanie oddziałuje również na komfort jazdy. W przypadku opon samochodowych 16-calowych rekomenduje się zachowanie od 2,2 bara do 2,4 zarówno na przedniej, jak i tylnej osi samochodu. Dla maksymalnego bezpieczeństwa warto sprawdzić instrukcję, słupek przy drzwiach kierowcy oraz wewnętrzną stronę klapy wlewu do paliwa.

Ile barów w oponie samochodowej 17?

Wielu kierowców korzysta z opon samochodowych o rozmiarze 17 cali. Są to nieco rzadziej spotykane rozmiary opon, jednak wciąż popularne i stosowane w większych gabarytowo pojazdach. W tym typie opon stosowane są różne wartości dla przedniej i tylnej osi samochodu. Jeżeli chodzi o przednie opony, ich ciśnienie powinno wynosić od 2,1 do 2,4 bara. Natomiast dla tylnej osi minimalna wartość ciśnienia to 2,0 bara, a maksymalna 2,9. Jednak warto pamiętać, że są to uśrednione wartości. Dokładne informacje znajdziemy dopiero w instrukcji konkretnego modelu samochodu, na wewnętrznej stronie wlewu do paliwa lub na słupku przy drzwiach kierowcy.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach samochodowych?

Sprawdzenie ciśnienia w samochodowych oponach jest dość proste i zależy od tego, czy posiadamy w domu ciśnieniomierz, czy chcemy napompować oponę samochodowym kompresorem. Poniżej przedstawiamy instrukcję napompowania opon w domowych warunkach, a także za pomocą specjalnego kompresora.

Jak mierzyć ciśnienie opon samochodowych w domu?

Atutem domowego sprawdzania ciśnienia w oponach jest możliwość skontrolowanie go o dowolnej porze. Wystarczy połączyć ciśnieniomierz z wentylem opony i zwrócić go szkiełkiem do koła. Następnie uszczelnić końcówkę, dociskając ją do wentyla, dzięki czemu wyświetli nam się wartość ciśnienia znajdującego się w oponie. By prawidłowo zakończyć kontrolę ciśnieniomierzem, trzeba odłączyć narzędzie od wentyla i wcisnąć palcem czerwony przycisk do momentu, aż wskazówka powróci do zerowego położenia.

Jak mierzyć ciśnienie za pomocą kompresora samochodowego?

Kompresor samochodowy pozwoli nie tylko sprawdzić ciśnienie w oponach, ale i napompować je do prawidłowej wartości, która wskazana jest dla danego modelu auta. W celu ich napompowania należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu przed możliwym przemieszczeniem, a więc koniecznie zaciągnij hamulec ręczny. W przypadku zmierzenia ciśnienia i pompowania kompresorem samochodowym opon należy podłączyć końcówkę kompresora do wentyla opony, a następnie podpiąć przewód do gniazda zapalniczki. Opona powinna być pompowana nie dłużej niż 10 minut. Warto wiedzieć, że prawidłowe ciśnienie zmniejsza zużycie paliwa aż o 0,3l/100 km.

Ciśnienie w oponach samochodowych w zimie

Wartość prawidłowego ciśnienia w oponach samochodowych również zależna jest od występującej pory roku. W przypadku zimy temperatura na zewnątrz często się wacha, a każdy spadek temperatury może powodować obniżanie się ciśnienia w kołach. Dla przykładu, jeżeli ciśnienie w aucie wynosi 2,1 bara, a temperatura na zewnątrz spada do 0 stopni, efektem będzie zmniejszenie napompowanych aut do 1,9 bara. Z tego względu zaleca się częstsze sprawdzanie ciśnienia opon w zimie, niżeli latem.

Najlepszym rozwiązaniem, aby zachować odpowiednią przyczepność w sezonie zimowym, będzie napompowanie opon samochodowych o 0,2 bara więcej, niż wynosi optymalna wartość dla danego modelu. Natomiast, jeśli ciśnienie wynosi znacznie więcej, niż zaleca producent, zaleca się jego zmniejszenie, ponieważ ogumienie zimowe lepiej przylega do powierzchni. Cotygodniowa kontrola ciśnienia w oponach samochodowych z pewnością wpłynie na długą żywotność ogumienia i utrzymanie ich wysokiej jakości.

Jakie ciśnienie w oponach letnich?

Ogólnie przyjmuje się, iż optymalna wartość ciśnienia w oponach samochodowych powinno wynosić około 2,2 bara. Jest to uniwersalna wartość, jednak każdy producent zaleca inne parametry w zależności od modelu i rocznika pojazdu, które można sprawdzić na instrukcji lub na klapie wlewu od paliwa. Podobnie jak w przypadku trwania zimy, zmiana temperatury latem również wpływa na zachodzące zmiany w ciśnieniu opon. Upalne dni w przeciwieństwie do mroźnych temperatur, sprawiają, że ciśnienie w oponach znacznie się zwiększa, dlatego tak ważna jest stała kontrola ogumienia. Pozwoli to wpłynąć nie tylko na komfort, ale i na bezpieczeństwo, o czym przeczytasz poniżej.

Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo

Odpowiednie ciśnienie w oponach samochodowych powinno zgadzać się z podanymi przez producenta danego modelu pojazdu parametrami, które znajdują się w tabeli ciśnień. Jest to jeden z podstawowych elementów bezpiecznej jazdy, gdyż zarówno zbyt niskie, jak i wysokie ciśnienie w oponach samochodowych może skutkować niebezpieczeństwem dla wszystkich poruszających się ruchem drogowym. W przypadku niskiego ciśnienia w oponie skutkuje to uszkodzeniem wewnętrznej struktury ogumienia, a także zwiększeniem oporów toczenia, przez co zużycie paliwa zwiększa się nawet o 5%. Jeżeli chodzi o nadwyżkę ciśnienia w samochodowych oponach, konsekwencją będzie skrócenie żywotności bieżnika o 25%.

Ciśnienie w oponach a koszty jazdy

Kolejnym, ważnym dla kierowców aspektem jest wpływ ciśnienia na koszt jazdy. Nieprawidłowe parametry ciśnienia w oponach samochodowych znacznie zużywają eksploatację paliwa. Przykładowo, wartość ciśnienia zmniejszona o 1 bar, generuje zużycie paliwa większe aż o kilka procent. Powiązane jest to z koniecznością częstego tankowania pojazdu, co jest równoznaczne z większymi wydatkami. Co więcej, ma to również negatywny wpływ na środowisko, o czym przeczytasz poniżej.

Ciśnienie w oponach a środowisko

Wpływ prawidłowego ciśnienia w oponach samochodowych na środowisko powiązane jest głównie z zużywaniem paliwa, a więc z emisją szkodliwych gazów. Okazuje się, że przecięty kierowca wykonuje około 20 000 km w ciągu roku na niedopompowanych oponach. Ma to znaczny wpływ na środowisko i generuje dużą ilość dwutlenku węgla, poprzez konieczność częstszego tankowania.                                                       

Co jest powodem utraty ciśnienia w oponach?

Utrata ciśnienia w oponie zależy od kilku czynników i zmienia się wraz z upływającym czasem. Zależna jest od długości pokonywanej trasy, warunków drogowych czy panującej pory roku. Przyczyną jest zjawisko polegające na przenikaniu cząsteczek powietrza przez ścianki opony. I choć typową wartością dla większości (choć nie wszystkich) opon jest ciśnienie 2,0-2,4 bara, tak stała i naciskająca siła przepycha powietrze przez mikroskopijne wielkości, które znajdują się między molekułami gumy.

Jak często trzeba kontrolować ciśnienie?

Ciśnienie w oponach samochodowych powinno być sprawdzane regularnie, gdyż ma to znaczący wpływ na bezpieczeństwo i optymalne osiągi. Najlepiej sprawdzą je raz do czterech tygodni, a szczególnie jeśli wybieramy się w dłuższą trasę lub pojazd jest obciążony bardziej niż zwykle. 

Gdzie znajdę informacje o ciśnieniu zalecanym do mojego samochodu?

Informacje udzielane przez producenta danego modelu auta widnieją w tabeli ciśnień i w instrukcji pojazdu. Innymi miejscami, w których znajduje się informacja na temat prawidłowej wartości ciśnienia, może znajdować się przy wewnętrznej stronie klapy do wlewu paliwa.

Czy można dostosować ciśnienie w oponach do własnych preferencji?

Wielu kierowców zastanawia się nad możliwością dostosowywania ciśnienia opon samochodowych do własnych preferencji. Rzeczywiście, jest to możliwe pod pewnymi warunkami. Nie zaleca się przekraczać 10% wartości, która jest optymalnym parametrem dla danej opony. Niektórzy znacznie przekraczają ciśnienie, inni je nieco obniżają, by zwiększyć komfort swojej jazdy. Niestety wiązać się to może z poważnymi skutkami, które opisane są w dwóch, poniższych akapitach.

Ciśnienie opon – skutki zbyt wysokich wartości

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach wiąże się z negatywnym skutkami, dlatego cały artykuł mówi o istotnym znaczeniu prawidłowego dopompowywania opon samochodowych do zaleceń producenta danego modelu auta. Mianowicie, nadmierne ciśnienie prowadzi do zniekształcenia się opon, wybrzuszania się środkowej części bieżnika, przez co powstają wybrzuszenia i zmniejsza się kontakt opony z powierzchnią. W rezultacie pogarsza to przyczepność auta i zwiększa ryzyko wypadku.

Za niskie ciśnienie w oponach – skutki

Zbyt niskie ciśnienie również niesie ze sobą negatywne skutki i bardzo poważne konsekwencje. Jeżeli wartość ciśnienia w oponach samochodowych jest znacznie niższa od zalecanych parametrów w tabeli ciśnień dołączonej przez producenta, konsekwencją jest utrata przyczepności, przez którą często dochodzi do braku sterowności nad pojazdem. Przy tym utrudnione warunki drogowe mogą doprowadzić do kolizji lub nawet wypadku drogowego. Przez niskie ciśnienie samochodów również reaguje ze znacznym opóźnieniem na ruchy kierownicy, a także zwiększa się nagrzewanie boków opony. Niestety, niestosowanie się do zaleceń znajdujących się w tabeli lub po wewnętrznej stronie wlewu do paliwa, znacznie zwiększa podatność na uszkodzenia mechaniczne. Użytkownik zmuszony jest wtedy do częstszego wymieniania opon i straty finansowe, o których wspomnieliśmy wcześniej. Będzie to nie tylko wydatek na nowe opony samochodowe, lecz i na koszty paliwa, częstsze tankowanie, a co za tym idzie – negatywny wpływ na środowisko.

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

Awaria elektryki w samochodzie
Awaria elektryki w samochodzie — co zrobić?

Wraz ze wzrostem technologii układy elektryczne w samochodach są coraz bardziej skomplikowane. Pamiętacie stare Łady, które ograniczone były do minimum Czytaj więcej

Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju
Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezwykle istotnym elementem konserwacji pojazdu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów istnieją dwie główne metody Czytaj więcej

Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?
Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?

Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, tak samo, jak należy raz na jakiś czasy umyć samochód, tak Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.