Ciśnienie w oponach motocyklowych

Ciśnienie w oponach każdego pojazdu to niezwykle ważny aspekt, który wpływa na bezpieczeństwo kierowców, gdyż odpowiada za odpowiedni tor jazdy. Regularne sprawdzanie wartości ciśnienia w oponach to również czynność zapewniająca dłuższą żywotność ogumienia, gdyż bieżnik opon nie ściera się tak szybko. W dzisiejszym wpisie chcemy poruszyć najważniejsze informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach motocyklowych. Opony motocyklowe są elementem, który styka się podczas jazdy z powierzchnią, a ciśnienie pełni tu bardzo ważną rolę, gdyż od niego zależy stopień ugięcia ogumienia i stabilność pojazdu przy pokonywaniu trasy. Można powiedzieć, iż opony pełnią funkcję poduszek, dzięki którym obręcz koła nie dotyka podłoża. Sprawdź, jakie powinno być ciśnienie w oponach motocyklowych i jakie są skutki złej wartości, która nie zgadza się z ciśnieniem podanym przez producenta danego modelu motocykla.

Spis treści:

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych?

Aby sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych, należy wykonać kilka kroków, które pomogą przeprowadzić czynność w prosty i sprawny sposób. Pierwszym działaniem będzie odkręcenie zakrętki zaworu opony, a w przypadku gdy jej nie ma i wentyl jest odkryty, można zaaplikować specjalny miernik do zaworu. Przy modelach analogowych, wskaźnik będzie się podnosić, natomiast przy cyfrowym ukaże się wynik na tarczy. Jeżeli będzie wskazywać tyle, ile zaleca w instrukcji modelu pojazdu producent, można śmiało odpiąć narzędzie i zakręcić nakrętkę od zaworu opony. Czynność należy powtórzyć przy drugiej oponie, nie zapominając o tym, że druga z nich będzie mieć inną zalecaną wartość ciśnienia.

Sprawdź również wpis: Opony motocyklowe – budowa, oznaczenia i rozmiary

Ciśnienie w oponach motocyklowych – przelicznik jednostek

Podobnie jak w przypadku instrukcji podawanych przez producentów różnych modeli samochodów, również do motocykla przypisane są określone i zalecane wartości. Często podawane są w różnych wartościach, a zależne jest to od modelu pojazdu, dlatego przedstawiamy najbardziej charakterystyczne, poza znanymi kierowcom barami.

Szacuje się, że ciśnienie w oponach motocyklowych użytkowanych w normalnych warunkach drogowych wynosi pomiędzy 2,1 a 2,5 bara dla przedniej opony i 2,3 – 2,9 bara dla opony tylnej.

Skutki za wysokiego ciśnienia

Zarówno przy zbyt niskim, jak i zbyt wysokim ciśnieniu, zwiększa się niebezpieczeństwo podczas jazdy motocyklem. Jeżeli przekroczymy zalecenia producenta danego modelu pojazdu, zmniejszymy powierzchnię styku z powierzchnią, co wiąże się z zauważalnie gorszą przyczepnością. Jeśli wartość będzie znacznie wyższa, możemy odczuwać niestabilność podczas prowadzenia pojazdu oraz nierówności, która pojawiają się na drodze. Konsekwencją jest także negatywny wpływ na motocykl, który szybciej się zużywa poprzez mocniejsze obciążenie.

Skutki za niskiego ciśnienia

Zbyt niskie ciśnienie również prowadzi do poważnych konsekwencji związanych z bezpieczeństwem samego kierowcy, ale i do szybszego zużycia się ogumienia i działania motocykla. Głównie przez fakt, iż opony będą się bardziej uginały i odkształcały, a więc wzrośnie tempo nagrzewania ogumienia. Jeśli chodzi o temat bezpieczeństwa, niskie ciśnienie spowoduje mniejszą kontrolę nad prowadzeniem motocykla. To także możliwość pogorszenia się przyczepności i szybsze zużycie się opon motocyklowych.

Jakie ciśnienie w oponach motocykla 125?

Motocykl jest super alternatywą dla osób posiadających prawo jazdy kategorii B, gdyż mogą się nim poruszać bez konieczności wyrabiania specjalnej kategorii na motocykle większych gabarytów. Ze względu na lżejszą masę ciśnienie nie musi mieć zbyt wysokich wartości, a wystarczy około 2-2,4 Atm. Najlepiej, jeżeli nie będzie przekraczać 2 Atm, jednak wszystko zależy od sposobu jazdy i długości pokonywanej trasy. Wybierając się na dłuższą przejażdżkę, ciśnienie może mieć nieco więcej niż 2 Atm.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych enduro? 

Zarówno motocykle crossowe, jak i enduro będą mieć podobne wartości optymalne dla ciśnienia w oponach. W tym przypadku wiele zależy od warunków drogowych i powierzchni, po jakiej będziemy się poruszać. W przypadku jeżdżenia po nawierzchni pokrytej kamieniami czy korzeniami zaleca się pompowanie między 0,8,a 1,0 Atm. Natomiast dla kierowców i miłośników terenów piaszczystych wartość powinna być nieco większa, by opony motocyklowe były twardsze i radziły sobie z piaskową nawierzchnią. To również rozwiązaniem, które zapobiegnie zapadaniu się kół w miękkim piachu.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych chopper?

Choppery, czyli znacznie cięższe motocykle, które nie mają w swojej konstrukcji zbędnej karoserii, przedniego błotnika, owiewek. Są to jedne z bardziej wyróżniających ich elementów, wraz z małym siedziskiem i zmniejszonym bakiem. Tak jak i w przypadku innych rodzajów motocykli, konieczna jest jazda na prawidłowo napompowanych oponach, gdyż w przeciwnym razie możemy szybciej zniekształcić i zużyć bieżnik opony. Jeśli chodzi o ciśnienie w motocyklach Chopper, wartość będzie zależna głównie od modelu, dlatego nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile Atm będzie najbardziej odpowiedne dla tego rodzaju motocykla.

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.