Ciśnienie w oponach motocyklowych

Ciśnienie w oponach każdego pojazdu to niezwykle ważny aspekt, który wpływa na bezpieczeństwo kierowców, gdyż odpowiada za odpowiedni tor jazdy. Regularne sprawdzanie wartości ciśnienia w oponach to również czynność zapewniająca dłuższą żywotność ogumienia, gdyż bieżnik opon nie ściera się tak szybko. W dzisiejszym wpisie chcemy poruszyć najważniejsze informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach motocyklowych. Opony motocyklowe są elementem, który styka się podczas jazdy z powierzchnią, a ciśnienie pełni tu bardzo ważną rolę, gdyż od niego zależy stopień ugięcia ogumienia i stabilność pojazdu przy pokonywaniu trasy. Można powiedzieć, iż opony pełnią funkcję poduszek, dzięki którym obręcz koła nie dotyka podłoża. Sprawdź, jakie powinno być ciśnienie w oponach motocyklowych i jakie są skutki złej wartości, która nie zgadza się z ciśnieniem podanym przez producenta danego modelu motocykla.

Spis treści:

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych?

Aby sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych, należy wykonać kilka kroków, które pomogą przeprowadzić czynność w prosty i sprawny sposób. Pierwszym działaniem będzie odkręcenie zakrętki zaworu opony, a w przypadku gdy jej nie ma i wentyl jest odkryty, można zaaplikować specjalny miernik do zaworu. Przy modelach analogowych, wskaźnik będzie się podnosić, natomiast przy cyfrowym ukaże się wynik na tarczy. Jeżeli będzie wskazywać tyle, ile zaleca w instrukcji modelu pojazdu producent, można śmiało odpiąć narzędzie i zakręcić nakrętkę od zaworu opony. Czynność należy powtórzyć przy drugiej oponie, nie zapominając o tym, że druga z nich będzie mieć inną zalecaną wartość ciśnienia.

Sprawdź również wpis: Opony motocyklowe – budowa, oznaczenia i rozmiary

Ciśnienie w oponach motocyklowych – przelicznik jednostek

Podobnie jak w przypadku instrukcji podawanych przez producentów różnych modeli samochodów, również do motocykla przypisane są określone i zalecane wartości. Często podawane są w różnych wartościach, a zależne jest to od modelu pojazdu, dlatego przedstawiamy najbardziej charakterystyczne, poza znanymi kierowcom barami.

Szacuje się, że ciśnienie w oponach motocyklowych użytkowanych w normalnych warunkach drogowych wynosi pomiędzy 2,1 a 2,5 bara dla przedniej opony i 2,3 – 2,9 bara dla opony tylnej.

Skutki za wysokiego ciśnienia

Zarówno przy zbyt niskim, jak i zbyt wysokim ciśnieniu, zwiększa się niebezpieczeństwo podczas jazdy motocyklem. Jeżeli przekroczymy zalecenia producenta danego modelu pojazdu, zmniejszymy powierzchnię styku z powierzchnią, co wiąże się z zauważalnie gorszą przyczepnością. Jeśli wartość będzie znacznie wyższa, możemy odczuwać niestabilność podczas prowadzenia pojazdu oraz nierówności, która pojawiają się na drodze. Konsekwencją jest także negatywny wpływ na motocykl, który szybciej się zużywa poprzez mocniejsze obciążenie.

Skutki za niskiego ciśnienia

Zbyt niskie ciśnienie również prowadzi do poważnych konsekwencji związanych z bezpieczeństwem samego kierowcy, ale i do szybszego zużycia się ogumienia i działania motocykla. Głównie przez fakt, iż opony będą się bardziej uginały i odkształcały, a więc wzrośnie tempo nagrzewania ogumienia. Jeśli chodzi o temat bezpieczeństwa, niskie ciśnienie spowoduje mniejszą kontrolę nad prowadzeniem motocykla. To także możliwość pogorszenia się przyczepności i szybsze zużycie się opon motocyklowych.

Jakie ciśnienie w oponach motocykla 125?

Motocykl jest super alternatywą dla osób posiadających prawo jazdy kategorii B, gdyż mogą się nim poruszać bez konieczności wyrabiania specjalnej kategorii na motocykle większych gabarytów. Ze względu na lżejszą masę ciśnienie nie musi mieć zbyt wysokich wartości, a wystarczy około 2-2,4 Atm. Najlepiej, jeżeli nie będzie przekraczać 2 Atm, jednak wszystko zależy od sposobu jazdy i długości pokonywanej trasy. Wybierając się na dłuższą przejażdżkę, ciśnienie może mieć nieco więcej niż 2 Atm.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych enduro? 

Zarówno motocykle crossowe, jak i enduro będą mieć podobne wartości optymalne dla ciśnienia w oponach. W tym przypadku wiele zależy od warunków drogowych i powierzchni, po jakiej będziemy się poruszać. W przypadku jeżdżenia po nawierzchni pokrytej kamieniami czy korzeniami zaleca się pompowanie między 0,8,a 1,0 Atm. Natomiast dla kierowców i miłośników terenów piaszczystych wartość powinna być nieco większa, by opony motocyklowe były twardsze i radziły sobie z piaskową nawierzchnią. To również rozwiązaniem, które zapobiegnie zapadaniu się kół w miękkim piachu.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych chopper?

Choppery, czyli znacznie cięższe motocykle, które nie mają w swojej konstrukcji zbędnej karoserii, przedniego błotnika, owiewek. Są to jedne z bardziej wyróżniających ich elementów, wraz z małym siedziskiem i zmniejszonym bakiem. Tak jak i w przypadku innych rodzajów motocykli, konieczna jest jazda na prawidłowo napompowanych oponach, gdyż w przeciwnym razie możemy szybciej zniekształcić i zużyć bieżnik opony. Jeśli chodzi o ciśnienie w motocyklach Chopper, wartość będzie zależna głównie od modelu, dlatego nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile Atm będzie najbardziej odpowiedne dla tego rodzaju motocykla.

Najczęstsze usterki klimatyzacji samochodowej i jak je rozpoznać
Najczęstsze usterki klimatyzacji samochodowej i jak je rozpoznać?

Klimatyzacja samochodowa to dziś nie tylko luksus, ale standardowe wyposażenie niemal każdego pojazdu. Szczególnie latem, w upalne dni, staje się Czytaj więcej

Dlaczego sprężarka klimatyzacji się psuje i jak jej zapobiec
Dlaczego sprężarka klimatyzacji się psuje i jak temu zapobiec?

Sprężarka klimatyzacji to serce całego układu chłodzenia w pojeździe. To właśnie ona odpowiada za sprężenie czynnika chłodniczego i umożliwienie jego Czytaj więcej

Wymiana opon z zimowych na letnie
Wymiana opon z zimowych na letnie – kiedy i dlaczego warto to zrobić?

Zima powoli odchodzi w zapomnienie, a na drogach coraz częściej towarzyszy nam słońce i dodatnie temperatury. To znak, że nadszedł Czytaj więcej

Dlaczego warto serwisować samochód w jednym warsztacie
Dlaczego warto serwisować samochód w jednym warsztacie?

Regularne serwisowanie samochodu jest kluczowe dla jego niezawodności i długowieczności. Jednak równie ważne, jak sama obsługa techniczna, jest miejsce, w Czytaj więcej

Prawidłowa zbieżność kół – co warto wiedzieć
Prawidłowa zbieżność kół – co warto wiedzieć?

Ustawienie prawidłowej zbieżności kół ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, komfortu prowadzenia pojazdu oraz równomiernego zużycia opon. Nieprawidłowa zbieżność może Czytaj więcej

Co zrobić, gdy piszczą hamulce w aucie
Co zrobić, gdy piszczą hamulce w aucie?

Wielu kierowców zastanawia się co robić, gdy piszczą hamulce w aucie. Bowiem piszczenie hamulców to jeden z najczęstszych problemów, z Czytaj więcej

Dobry mechanik w Tarnowie
Dobry mechanik w Tarnowie? Jak znaleźć w 6 krokach!

Dobry mechanik w Tarnowie? Znalezienie odpowiedniego fachowca może być prostsze, jeśli skorzystasz z sześciu kluczowych wskazówek. Wybór odpowiedniego mechanika samochodowego Czytaj więcej

Po czym poznać, że opony są do wymiany
Po czym poznać, że opony są do wymiany?

Opony są jednym z najważniejszych elementów pojazdu, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zatem po czym poznać, że Czytaj więcej

Kiedy zmienić opony na zimowe?
Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to kluczowy moment w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, kiedy zmienić Czytaj więcej

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.