Czujnik temperatury silnika

Odpowiednia, optymalna temperatura ma kluczowe znaczenie w pracy silnika i całego systemu napędowego samochodu. Znaczące odchylenia od normy mogą wpływać negatywnie na jego funkcjonowanie – może on ulec uszkodzeniu, przegrzaniu, może to także wiązać się z większym zużyciem paliwa, utratą komfortu i płynności jazdy, zwiększoną ilością emitowanych spalin. Na szczęście takie urządzenia, jak czujnik temperatury silnika sygnalizują i podpowiadają kierowcy kiedy parametry te zostają zachwiane i zaburzone, dzięki czemu można podjąć odpowiednią akcję.

Spis treści:

Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Czujnik temperatury silnika to urządzenie, którego zadanie polega na kontroli odpowiedniej jego temperatury, a konkretniej mieszanki chłodziwa w układzie chłodzenia jednostki napędowej. Często i zamiennie używane nazwy to także: czujnik temperatury płynu chłodzącego, czujnik CTS, czujnik ECT lub ECTS. Gdzie można go znaleźć? Jest zlokalizowany w bloku silnika, najczęściej w obudowie termostatu. Odpowiada za utrzymanie odpowiedniej – ani za wysokiej, ani za niskiej – temperatury płynu chłodzącego, a co za tym idzie wpływa na pracę całego silnika.

Uszkodzony czujnik temperatury – objawy

Po czym można rozpoznać, że czujnik temperatury silnika nie działa w prawidłowy sposób i konieczna będzie jego wymiana na nowy egzemplarz? Przede wszystkim w takiej sytuacji możemy zauważyć problemy z uruchamianiem silnika i „odpalaniem” samochodu, czyli z jego zapłonem, wzmożone, nieadekwatnie wysokie pobieranie i zużycie paliwa, zwiększoną prędkość obrotową przy biegu jałowym, czyli przy możliwie najniższej prędkości, na tak zwanym „luzie”. Uszkodzony czujnik może jednak nieść za sobą także o wiele poważniejsze, a nawet niebezpieczne i zagrażające zdrowiu i życiu kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego, skutki. Może bowiem dojść do uszkodzenia pojazdu, całkowitej niemożliwości ruszenia z miejsca, nagłego i niespodziewanego gaśnięcia samochodu, co może stwarzać trudne sytuacje na przykład podczas jazdy na autostradzie. Dlatego to niezmiernie ważne, aby możliwie jak najszybciej zająć się taką awarią. Czasami ciężko jest również zdiagnozować problem z czujnikiem temperatury silnika – uszkodzenia innych podzespołów, części i urządzeń mogą bowiem wykazywać podobne objawy i nieprawidłowości.

Wymiana czujnika temperatury

Czy czujnik temperatury silnika można wymienić na własną rękę? A może konieczne będzie udanie się do specjalistycznego puntu bądź mechanika samochodowego? Jakie koszty wiążą się z takim przedsięwzięciem? Wymiana takiego elementu nie jest czynnością skomplikowaną i w większości przypadków można sobie z nią poradzić własnymi siłami. Jednak nawet wymiana u mechanika to nie jest wysoki koszt. Zatem jeśli nie lubisz lub obawiasz się samodzielnego „grzebania przy silniku”, polecamy udać się w sprawdzone i profesjonalne miejsce. Aby wymienić czujnik, wystarczy wyjąć stary i w jego miejsce ulokować nowy. Warto jednak wcześniej sprawdzić, czy na pewno właśnie tutaj leży cały problem i to wadliwy czujnik odpowiada za awarię? W tym celu stosuje się specjalne urządzenie – multimetr, za którego pomocą można zmierzyć wartość oporu, czyli rezystencji.

Jak działa czujnik temperatury?

Czujnik temperatury płynu chłodzącego wysyła odpowiednie sygnały do jednostki napędowej pojazdu. Odpowiadają one m.in. za dobór odpowiedniego składu i ilości paliwa oraz powietrza, a także za włączanie wentylatora chłodnicy, jeśli jest taka potrzeba i temperatura robi się zbyt wysoka. Jeśli czujnik ulega uszkodzeniu i nie działa w prawidłowy sposób, skutkuje to zatem zaburzeniem wielu ważnych parametrów i może doprowadzić do poważnych zakłóceń pracy silnika.

Gdzie znajdziemy informację o optymalnej bądź odbiegającej od normy temperaturze systemu napędowego?

Warto wiedzieć, że wartość temperatury silnika możemy w większości modeli samochodów odczytać po prostu na desce rozdzielczej. Jaka jest prawidłowa temperatura silnika? Mieści się ona w przedziale 80-95 stopni Celsjusza i nie powinna być wyższa nawet podczas letnich miesięcy i panujących na zewnątrz upałów. Spore odchylenia od normy – zarówno w jedną, jak i w drugą stronę, mogą świadczyć o problemach z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego i wymagają dokładnej diagnostyki.

A czy czujnik temperatury silnika można naprawić? Niestety nie, ponieważ jest to element całościowy i nierozbieralny. W razie awarii konieczna jest zatem jego całkowita wymiana. Ze względu na niezbyt wysoki koszt, nie powinno to jednak sprawiać większego problemu. Pamiętajmy, że optymalna temperatura silnika i napędu pojazdu to naprawdę ważna sprawa, wpływająca nie tylko na komfort i ekonomiczność jazdy, ale także na tak ważne kwestie, jak bezpieczeństwo. Dlatego jeśli tylko cokolwiek nas w tym temacie zaniepokoi i nie mamy pewności, czy nasz czujnik działa w prawidłowy sposób, koniecznie powinniśmy jak najszybciej to sprawdzić i wyeliminować wiążące się z tym zagrożenia.

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.