Czujnik temperatury silnika

Odpowiednia, optymalna temperatura ma kluczowe znaczenie w pracy silnika i całego systemu napędowego samochodu. Znaczące odchylenia od normy mogą wpływać negatywnie na jego funkcjonowanie – może on ulec uszkodzeniu, przegrzaniu, może to także wiązać się z większym zużyciem paliwa, utratą komfortu i płynności jazdy, zwiększoną ilością emitowanych spalin. Na szczęście takie urządzenia, jak czujnik temperatury silnika sygnalizują i podpowiadają kierowcy kiedy parametry te zostają zachwiane i zaburzone, dzięki czemu można podjąć odpowiednią akcję.

Spis treści:

Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Czujnik temperatury silnika to urządzenie, którego zadanie polega na kontroli odpowiedniej jego temperatury, a konkretniej mieszanki chłodziwa w układzie chłodzenia jednostki napędowej. Często i zamiennie używane nazwy to także: czujnik temperatury płynu chłodzącego, czujnik CTS, czujnik ECT lub ECTS. Gdzie można go znaleźć? Jest zlokalizowany w bloku silnika, najczęściej w obudowie termostatu. Odpowiada za utrzymanie odpowiedniej – ani za wysokiej, ani za niskiej – temperatury płynu chłodzącego, a co za tym idzie wpływa na pracę całego silnika.

Uszkodzony czujnik temperatury – objawy

Po czym można rozpoznać, że czujnik temperatury silnika nie działa w prawidłowy sposób i konieczna będzie jego wymiana na nowy egzemplarz? Przede wszystkim w takiej sytuacji możemy zauważyć problemy z uruchamianiem silnika i „odpalaniem” samochodu, czyli z jego zapłonem, wzmożone, nieadekwatnie wysokie pobieranie i zużycie paliwa, zwiększoną prędkość obrotową przy biegu jałowym, czyli przy możliwie najniższej prędkości, na tak zwanym „luzie”. Uszkodzony czujnik może jednak nieść za sobą także o wiele poważniejsze, a nawet niebezpieczne i zagrażające zdrowiu i życiu kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego, skutki. Może bowiem dojść do uszkodzenia pojazdu, całkowitej niemożliwości ruszenia z miejsca, nagłego i niespodziewanego gaśnięcia samochodu, co może stwarzać trudne sytuacje na przykład podczas jazdy na autostradzie. Dlatego to niezmiernie ważne, aby możliwie jak najszybciej zająć się taką awarią. Czasami ciężko jest również zdiagnozować problem z czujnikiem temperatury silnika – uszkodzenia innych podzespołów, części i urządzeń mogą bowiem wykazywać podobne objawy i nieprawidłowości.

Wymiana czujnika temperatury

Czy czujnik temperatury silnika można wymienić na własną rękę? A może konieczne będzie udanie się do specjalistycznego puntu bądź mechanika samochodowego? Jakie koszty wiążą się z takim przedsięwzięciem? Wymiana takiego elementu nie jest czynnością skomplikowaną i w większości przypadków można sobie z nią poradzić własnymi siłami. Jednak nawet wymiana u mechanika to nie jest wysoki koszt. Zatem jeśli nie lubisz lub obawiasz się samodzielnego „grzebania przy silniku”, polecamy udać się w sprawdzone i profesjonalne miejsce. Aby wymienić czujnik, wystarczy wyjąć stary i w jego miejsce ulokować nowy. Warto jednak wcześniej sprawdzić, czy na pewno właśnie tutaj leży cały problem i to wadliwy czujnik odpowiada za awarię? W tym celu stosuje się specjalne urządzenie – multimetr, za którego pomocą można zmierzyć wartość oporu, czyli rezystencji.

Jak działa czujnik temperatury?

Czujnik temperatury płynu chłodzącego wysyła odpowiednie sygnały do jednostki napędowej pojazdu. Odpowiadają one m.in. za dobór odpowiedniego składu i ilości paliwa oraz powietrza, a także za włączanie wentylatora chłodnicy, jeśli jest taka potrzeba i temperatura robi się zbyt wysoka. Jeśli czujnik ulega uszkodzeniu i nie działa w prawidłowy sposób, skutkuje to zatem zaburzeniem wielu ważnych parametrów i może doprowadzić do poważnych zakłóceń pracy silnika.

Gdzie znajdziemy informację o optymalnej bądź odbiegającej od normy temperaturze systemu napędowego?

Warto wiedzieć, że wartość temperatury silnika możemy w większości modeli samochodów odczytać po prostu na desce rozdzielczej. Jaka jest prawidłowa temperatura silnika? Mieści się ona w przedziale 80-95 stopni Celsjusza i nie powinna być wyższa nawet podczas letnich miesięcy i panujących na zewnątrz upałów. Spore odchylenia od normy – zarówno w jedną, jak i w drugą stronę, mogą świadczyć o problemach z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego i wymagają dokładnej diagnostyki.

A czy czujnik temperatury silnika można naprawić? Niestety nie, ponieważ jest to element całościowy i nierozbieralny. W razie awarii konieczna jest zatem jego całkowita wymiana. Ze względu na niezbyt wysoki koszt, nie powinno to jednak sprawiać większego problemu. Pamiętajmy, że optymalna temperatura silnika i napędu pojazdu to naprawdę ważna sprawa, wpływająca nie tylko na komfort i ekonomiczność jazdy, ale także na tak ważne kwestie, jak bezpieczeństwo. Dlatego jeśli tylko cokolwiek nas w tym temacie zaniepokoi i nie mamy pewności, czy nasz czujnik działa w prawidłowy sposób, koniecznie powinniśmy jak najszybciej to sprawdzić i wyeliminować wiążące się z tym zagrożenia.

Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju
Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezwykle istotnym elementem konserwacji pojazdu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów istnieją dwie główne metody Czytaj więcej

Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?
Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?

Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, tak samo, jak należy raz na jakiś czasy umyć samochód, tak Czytaj więcej

Jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany?
Jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany?

Chcesz dowiedzieć się, czym jest rozrząd, kiedy się go wymienia i przede wszystkim jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany? Przeczytać Czytaj więcej

mechanik wymieniający opony na letnie
Kiedy zmienić opony na letnie?

Zmiana pór roku z zimowych na letnie i z letnich na zimowe zawsze przynosi wielkie zmiany. Jedni sprzątają w domach, Czytaj więcej

Uaktualnienie mapy w nawigacji
Jak zaktualizować nawigację samochodową?

Mapy i nawigacja to nieodłączny element wielu podróży. Choć nie raz wydaje nam się, że doskonale znamy drogę, to korzystanie Czytaj więcej

felgi samochodowe
Budowa felgi samochodowej — wszystko, co musisz wiedzieć

Felga to element nośny podwozia pojazdu, na który zakłada się opony. To felga odpowiada za przeprowadzenie siły nośnej z piasty Czytaj więcej

opona u mechanika
Jak sprawdzić rok opony?

Dobre opony to podstawa naszego bezpieczeństwa. Oprócz znanego faktu, że bez opon nigdzie nie pojedziemy, jej ważność oraz stan też Czytaj więcej

samochód sportowy z felgami
Felgi przelotowe i nieprzelotowe – na czym polega różnica?

Felga to element, na który zakładana jest opona i który wchodzi w skład podwozia pojazdu. W dzisiejszych samochodach felgi pełnią Czytaj więcej

Gdzie oddać stary akumulator?
Gdzie oddać stary akumulator?

Akumulatory są tak zaprojektowane, że mają swój termin przydatności, po którym zużywają się i nie jest możliwa ich dalsza eksploatacja. Czytaj więcej

Utylizacja oleju silnikowego, gdzie oddać zużyty olej?

Niektóre substancje są szczególnie niebezpieczne lub wręcz toksyczne dla naszego środowiska, zwierząt, roślin, a także dla ludzi. Tak, jak powinniśmy Czytaj więcej

panel z kontrolkami samochodowymi
Kontrolki w samochodzie – co oznaczają?

Kontrolki wyświetlane na desce rozdzielczej pełnią funkcję bezpieczeństwa i informują o działaniu konkretnych funkcji w samochodzie lub o ogólnym stanie Czytaj więcej

Żywotność opon
Żywotność opon – starzenie się opon a bezpieczeństwo

Opony są jednym z podstawowych elementów samochodu, które wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy. Choć na co dzień nie przykłada się Czytaj więcej

logo omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.