Felgi przelotowe i nieprzelotowe – na czym polega różnica?

Felga to element, na który zakładana jest opona i który wchodzi w skład podwozia pojazdu. W dzisiejszych samochodach felgi pełnią funkcję wentylacji układu hamowania. Felgi dostępne na rynku wykonane są z aluminium lub stali. Aluminiowe felgi cechują się lepszą wentylacją oraz większą wytrzymałością. Ich główną wadą jest wysoka cena oraz utrudniona naprawa, której możemy dokonać tylko w specjalistycznych serwisach. Stalowe felgi są cięższe i łatwiej ulegają uszkodzeniom w przypadku kolizji, jednak są dużo tańsze w kupnie i naprawie, którą zrobimy prawie w każdym warsztacie samochodowym. W zależności od materiału różnią się one nieco od siebie.

Przy zakupie felg, większość kierowców kieruje się ich rozmiarem, wagą, stylem, a nawet kolorem, na jaki są pomalowane. Oprócz podstawowych parametrów istnieje również podział na felgi przelotowe i nieprzelotowe. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że taka kategoryzacja istnieje, nie mówiąc już o funkcjach każdej z nich. A więc czym są felgi przelotowe i nieprzelotowe i do czego służą?

Spis treści:

Co to jest felga nieprzelotowa?

Felga nieprzelotowa znana jest również jako francuska przez swoje pochodzenie. Producenci takich samochodów jak Peugeot, Renault czy Citroen, najczęściej montowali swoich pojazdach, jako wyposażenie podstawowe, felgi nieprzelotowe, przez co ten rodzaj felg zyskał taki właśnie przydomek. Nie jest to jednak żaden wyznacznik, ponieważ felgi te stosowane były również przez inne marki, jednak z mniejszą częstotliwością.

Samo słowo przelotowość może nam już wiele powiedzieć, mimo że nie jest to popularne wyrażenie. Felga nieprzelotowa, inaczej bezprzelotowa to taka, w której nie ma przelotu. Proste? Chyba nie do końca. Felgi nieprzelotowe w swojej centralnej części nie mają otworu, który przeszywa je na wylot. W rzeczywistości otwór ten jest, jednak nie jest on widoczny z zewnątrz, a środkowy punkt felgi jest gładki, najczęściej z logiem marki samochodu, jakim się poruszamy lub marką producenta owych felg.

Felgi przelotowe i nieprzelotowe – na czym polega różnica?

Zasadniczą różnicą jest wspomniany wcześniej otwór. Felgi przelotowe posiadają przejście na wylot w centralnej części między śrubami mocującymi. Zasadniczą różnicą jest sposób mocowania na wyważarki oraz sam rodzaj wyważarki, jaka jest potrzebna. Po ściągnięciu z niej koła mocuje się je na swoim miejscu, a otwór przykrywa się dekielkiem, który daje wrażenie, że felga tego otworu wcale nie ma. Różnica tkwi w szczegółach, ponieważ to ten dekielek jest decydujący w sprawie czy felga jest przelotowa, czy nieprzelotowa. Jeśli nie ma na niego miejsca, bez dwóch zdań felga należy do nieprzelotowych.

Mogłoby się wydawać, że różnica między felgą przelotową a bezprzelotową jest podobna jak między stalową a aluminiową. W rzeczywistości rodzaj otworu lub jego brak nie ma większej różnicy w wytrzymałości bądź osiągach samochodu, mimo większej sztywności, jaka występuje w przypadku felgi bezprzelotowej. Zmiany właściwości w zależności od rodzaju felgi nie są, tak jak wielu mówi, odczuwalne w trakcie jazdy. Istotną różnicą jest wygląd, który różni się nieco pomiędzy dwoma modelami. Wielbiciele klasycznego stylu bez dwóch zdań pokuszą się na gładkie, bezprzelotowe felgi, które przypadną do gustu każdemu dzięki swojej prostocie.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą naprawy felg!

Wyważanie felg nieprzelotowych – jaki jest najpoważniejszy problem?

Felgi bezprzelotowe nie cieszą się popularnością ze względu na problem z ich wyważaniem. Mała ilość warsztatów oferuje taką usługę w przypadku felg nieprzelotowych, ponieważ wiąże się to ze zwiększonymi kosztami sprzętowymi, a mniejszym zarobkiem. Proces wyważania kół, na przykład podczas zmiany opon, rozpoczyna się od nałożenia felgi na specjalny bolec wyważarki. Felgi nieprzelotowe przez to, że nie posiadają otworu, w którym można ten bolec umieścić, mają większe wymagania sprzętowe od tych bardziej popularnych.

Koszt takiego urządzenia dochodzi nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych, a co za tym idzie, taka usługa również jest droższa od wyważenia felgi przelotowej. Na rynku dostępne są również adaptery, które umieszcza się na śrubach mocujących, aby móc felgę założyć na standardową wyważarkę, jednak one też nie należą do najtańszych. Z tego względu znacznie mniejsza ilość serwisów oferuje taką usługę, przez co felgi bezprzelotowe stają się coraz mniej popularne, a właściciele często rezygnują z ich zakupu przy kupnie samochodu. Cena wyważenia takiej felgi może być nawet o 50% droższa.

Dlaczego warto wyważać koła?

Wyważanie kół zapewnia równy rozkład ciężaru na całej oponie w celu zapobiegnięcia niepożądanym drganiom oraz szybkiemu zużywaniu się ciężki hamulcowych. Dobrze wyważone koło poprawia komfort jazdy oraz bezpieczeństwo podróży. Źle wyważone koła mogą stanowić realne zagrożenie dla naszego zdrowia i życia oraz dla innych uczestników ruchu. Złe wyważenie jest szczególnie odczuwane przy prędkościach przekraczających 100 km/h, kiedy to samochód zaczyna drgać lub pojawiają się problemy z przyczepnością auta podczas ostrzejszych zakrętów.

Źle wyważone opony to również szybciej zużywający się bieżnik oraz charakterystyczne stukanie spowodowane nierównomiernym naciskiem na drogę przez każdą część opony. Wyważanie kół powinno się odbywać za każdą wymianą opon oraz przy każdej kolizji, która może mieć wpływ na nasze zawieszenie. Przy ostrzejszych wjechaniu na krawężnik lub nieominięcie głębokiej dziury, koła powinny być obowiązkowe sprawdzane. Warto robić ich przegląd mniej więcej co 5 tysięcy kilometrów, aby mieć pewność, że auto jest w pełni bezpieczne do jazdy. Wyważanie kół najlepiej zlecić profesjonalnym serwisom, które za pomocą specjalistycznego sprzętu przeprowadzą proces wyważania kół. Koszt takiej usługi, w zależności od rodzaju felg, zaczyna się od kilkudziesięciu złotych.

Wyważarka do felg nieprzelotowych czy przystawka?

Wyważarki do felg nieprzelotowych to bardzo drogie urządzenia, często ich cena sięga powyżej kilkunastu tysięcy złotych. Znaczna część serwisów, ze względu na małą popularność tego typu usług decyduje się na kupno adaptera do wyważarki, tak zwanej przystawki, która umożliwia wyważanie kół na standardowej wyważarce. Koszt takiej przystawki jest mniejszy kilkanaście razy, a wykonana za jej pomocą usługa nie różni się jakością.

Ze względu na bardzo niski współczynnik samochodów z nieprzelotowymi felgami większość salonów chętnie korzysta z takich przystawek. Zmniejszenie ceny sprzętu to również zmniejszenie ceny usługi, a co za tym idzie więcej chętnych i zdeterminowanych potencjalnych klientów. W lepszej sytuacji znajdą się wielkie, często sieciowe firmy specjalizujące się w serwisie samochodów, które mogą sobie pozwolić na zakup pełnego osprzętu ze względu na rozmiar struktury oraz liczbę oferowanych usług, które szybko zaspokoją braki po kupnie takiego sprzętu.

Kiedy zmienić opony na zimowe?
Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to kluczowy moment w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, kiedy zmienić Czytaj więcej

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.