OMT

Jak sprawdzić rok opony?

Dobre opony to podstawa naszego bezpieczeństwa. Oprócz znanego faktu, że bez opon nigdzie nie pojedziemy, jej ważność oraz stan też są nie bez znaczenia.

Opony z biegiem czasu się starzeją, a one same przestają już być elastyczne, co ma bezpośredni wpływ na jej zużycie. Podczas codziennego użytkowania bieżnik się ściera, a opona traci właściwości przyczepne. Nawet te z najwyższej półki opony nie przetrwają upływu czasu, a żadna technologia nie jest w stanie tego zatrzymać. Jak sprawdzić rok opony? Otóż wystarczy spojrzeć na jej oznaczenie.

Spis treści:

Co to jest kod DOT opony?

Poszukując informacji na oponie i zastanawiając się jak sprawdzić rok opony, z pomocą przyjdzie nam międzynarodowy kod DOT, który zawiera w sobie wszystkie istotne informacje dotyczące wieku opony. Może on nie być widoczny na pierwszy rzut oka, jednak zapewniamy, że każda opona posiada kod DOT i nie jest to dobra wola producenta, a ogólnoświatowe przepisy. Kod DOT znajduje się na bocznej ściance opony i złożony jest z czterech ciągów po cztery znaki. Skrót DOT powstał od nazwy amerykańskiego departamentu Department of Transportation, a jego prostota została doceniona na całym świecie i nikt nie pomyślał, aby w jakiekolwiek sposób go zmieniać.

Z jakich elementów składa się DOT?

DOT, tak jak wspomnieliśmy, to 16-cyfrowy kod, w którym zawarta jest cała metryka opony. Przykładowy kod DOT B54W HWNX 1616, z którego wyczytamy, w jakiej fabryce była wyprodukowana (B9), jaki jest jej rozmiar (4W), jakie jest wewnętrzne oznaczenie producenta (HWNX) oraz tydzień i rok produkcji (1616). Oprócz tego, na oponie znajdziemy również dokładne oznaczenie rocznika, jednak znajduje się ono wewnątrz opony i po założeniu jej nie jesteśmy w stanie go dostrzec. Kod DOT pomaga nam w identyfikacji dokładnego wieku opony.

Rok produkcji: jak sprawdzić wiek opony?

Wiek opony oznaczony jest czterema ostatnimi cyframi w kodzie DOT. Dwie przedostatnie sugerują tydzień wyprodukowania opony, a dwie ostatnie rok. Oznacza to, że jeśli opona ma numer 1616, to została wyprodukowana w 16 tygodniu, czyli w kwietniu 2016 roku. W latach 80. spotkać można było się z oznaczeniem trzycyfrowym na końcu kodu, który zdradzał ostatnią cyfrą rok jego produkcji, a dwoma poprzedzającymi – tydzień. Tym sposobem mogliśmy się dowiedzieć, że kod 142 oznaczał rok produkcji 82. W latach 90 do kodu został dodany opcjonalny trójkąt, który miał odróżnić od siebie opony produkowane w dwóch różnych dekadach. Po 2000 roku oznaczenie zostało uproszczone, a opona, która posiada trzycyfrowy kod, wyraźnie nam przekazuje, że nie nadaje się już do jazdy. Jeśli znajdziemy taką oponę w naszym garażu lub innym miejscu to, co najwyżej możemy stworzyć z niej doniczkę na kwiaty lub huśtawkę, lub po prostu oddać ją do najbliższej wulkanizacji.

Wiek opon – czy czas na zmianę ogumienia?

Wielu producentów zaleca regularne sprawdzanie stanu opon przed rozpoczęciem dłuższych lub ekstremalnych podróży. Pierwszymi oznakami starzenia się opony są widoczne ślady użytkowania w postaci wgnieceń, przetarć bieżnika, a nawet małych pęknięć. Śladu zużycia zazwyczaj ukazują się dopiero po 7 latach jej użytkowania. Opona może się również przeterminować, najczęściej jest to termin po upływie 10 lat od daty produkcji. Warto pamiętać, że rok produkcji opony nie jest mniej ważny od daty jej pierwszego założenia. Mimo, że wielu producentów daje 10-letnią gwarancję na opony, może zdarzyć się tak, że opona, która leżała 10 lat na magazynie, będzie w podobnym stanie jak opona po rocznym użytkowaniu. Miejmy to na uwadze w momencie kupowania nowych opon, gdyż zdarzają się sytuacje, że sprzedawcy będą nam oferować opony, które nie są wyprodukowane w roku zakupu.

Gdzie na oponach jest data produkcji?

Teoria znana wśród kierowców jest taka, że jeden komplet opon może być użytkowany przez kilka, a nawet kilkanaście lat. Mimo że producenci podpowiadają, aby tego nie robić, wciąż ten problem istnieje. Kupując nowe opony, bez problemu będziemy w stanie określić skalę ich zużycia na podstawie naszej jazdy. Jeśli nie mamy możliwości ocenić, w jaki sposób użytkował ich poprzedni właściciel, możemy ocenić przybliżone zużycie na podstawie roku produkcji. Jak sprawdzić rok opony? Wystarczy zerknąć na kod DOT lub rocznik wybity na oponie i nie wymaga to on nas specjalistycznej wiedzy ani umiejętności.

Jakie czynniki powodują starzenie się gumy?

Na zużycie gumy ma wpływ przede wszystkim styl jazdy. Opony użytkowane w samochodzie wyścigowym lub pokazowym będą zużywać się dużo szybciej niż te zamontowane w aucie, który jeździł po autostradach i miejskich drogach. Oprócz tego guma może zmienić swoje właściwości przez zbyt duży dostęp światła lub wysokie temperatury panujące na zewnątrz. Jeden rok przetrzymywania opony odpowiada mniej więcej trzem tygodniom normalnego użytkowania. Nie warto więc chomikować opon, a jeśli leżą nieużywane – sprzedajmy je za dobrą cenę.

Dlaczego auto ściąga na jedną stronę
Dlaczego auto ściąga na jedną stronę?

Auto ściąga na jedną stronę podczas jazdy? To jeden z najczęstszych i najbardziej niepokojących objawów, które powinny skłonić każdego kierowcę Czytaj więcej

Dlaczego regularny serwis samochodu to oszczędność i bezpieczeństwo
Dlaczego regularny serwis samochodu to oszczędność i bezpieczeństwo?

Każdy kierowca wie, jak ważne jest, aby samochód był sprawny i niezawodny. Regularny serwis samochodu to nie tylko wymóg producenta, Czytaj więcej

Co zrobić, jeśli termin badania technicznego wypada w niedzielę
Co zrobić, jeśli termin badania technicznego wypada w niedzielę?

Każdy kierowca wie, że badanie techniczne pojazdu to obowiązek, którego nie można lekceważyć. Przegląd w Stacji Kontroli Pojazdów decyduje o Czytaj więcej

Po czym poznać, że klocki hamulcowe są do wymiany
Po czym poznać, że klocki hamulcowe są do wymiany?

Klocki hamulcowe to element eksploatacyjny, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. To właśnie one odpowiadają za efektywne zatrzymanie pojazdu, Czytaj więcej

Przegląd techniczny auta krok po kroku
Przegląd techniczny auta krok po kroku

Przegląd techniczny to obowiązek każdego właściciela pojazdu, ale też moment, który potrafi wzbudzić stres. Co jeśli diagnosta coś znajdzie? Czy Czytaj więcej

Najczęstsze usterki klimatyzacji samochodowej i jak je rozpoznać
Najczęstsze usterki klimatyzacji samochodowej i jak je rozpoznać?

Klimatyzacja samochodowa to dziś nie tylko luksus, ale standardowe wyposażenie niemal każdego pojazdu. Szczególnie latem, w upalne dni, staje się Czytaj więcej

Dlaczego sprężarka klimatyzacji się psuje i jak jej zapobiec
Dlaczego sprężarka klimatyzacji się psuje i jak temu zapobiec?

Sprężarka klimatyzacji to serce całego układu chłodzenia w pojeździe. To właśnie ona odpowiada za sprężenie czynnika chłodniczego i umożliwienie jego Czytaj więcej

Wymiana opon z zimowych na letnie
Wymiana opon z zimowych na letnie – kiedy i dlaczego warto to zrobić?

Zima powoli odchodzi w zapomnienie, a na drogach coraz częściej towarzyszy nam słońce i dodatnie temperatury. To znak, że nadszedł Czytaj więcej

Dlaczego warto serwisować samochód w jednym warsztacie
Dlaczego warto serwisować samochód w jednym warsztacie?

Regularne serwisowanie samochodu jest kluczowe dla jego niezawodności i długowieczności. Jednak równie ważne, jak sama obsługa techniczna, jest miejsce, w Czytaj więcej

Prawidłowa zbieżność kół – co warto wiedzieć
Prawidłowa zbieżność kół – co warto wiedzieć?

Ustawienie prawidłowej zbieżności kół ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, komfortu prowadzenia pojazdu oraz równomiernego zużycia opon. Nieprawidłowa zbieżność może Czytaj więcej

Co zrobić, gdy piszczą hamulce w aucie
Co zrobić, gdy piszczą hamulce w aucie?

Wielu kierowców zastanawia się co robić, gdy piszczą hamulce w aucie. Bowiem piszczenie hamulców to jeden z najczęstszych problemów, z Czytaj więcej

Dobry mechanik w Tarnowie
Dobry mechanik w Tarnowie? Jak znaleźć w 6 krokach!

Dobry mechanik w Tarnowie? Znalezienie odpowiedniego fachowca może być prostsze, jeśli skorzystasz z sześciu kluczowych wskazówek. Wybór odpowiedniego mechanika samochodowego Czytaj więcej