Jak sprawdzić rok opony?

Dobre opony to podstawa naszego bezpieczeństwa. Oprócz znanego faktu, że bez opon nigdzie nie pojedziemy, jej ważność oraz stan też są nie bez znaczenia. Opony z biegiem czasu się starzeją, a one same przestają już być elastyczne, co ma bezpośredni wpływ na jej zużycie. Podczas codziennego użytkowania bieżnik się ściera, a opona traci właściwości przyczepne. Nawet te z najwyższej półki opony nie przetrwają upływu czasu, a żadna technologia nie jest w stanie tego zatrzymać. Jak sprawdzić rok opony? Otóż wystarczy spojrzeć na jej oznaczenie.

Co to jest kod DOT opony?

Poszukując informacji na oponie i zastanawiając się jak sprawdzić rok opony, z pomocą przyjdzie nam międzynarodowy kod DOT, który zawiera w sobie wszystkie istotne informacje dotyczące wieku opony. Może on nie być widoczny na pierwszy rzut oka, jednak zapewniamy, że każda opona posiada kod DOT i nie jest to dobra wola producenta, a ogólnoświatowe przepisy. Kod DOT znajduje się na bocznej ściance opony i złożony jest z czterech ciągów po cztery znaki. Skrót DOT powstał od nazwy amerykańskiego departamentu Department of Transportation, a jego prostota została doceniona na całym świecie i nikt nie pomyślał, aby w jakiekolwiek sposób go zmieniać.

Z jakich elementów składa się DOT?

DOT, tak jak wspomnieliśmy, to 16-cyfrowy kod, w którym zawarta jest cała metryka opony. Przykładowy kod DOT B54W HWNX 1616, z którego wyczytamy, w jakiej fabryce była wyprodukowana (B9), jaki jest jej rozmiar (4W), jakie jest wewnętrzne oznaczenie producenta (HWNX) oraz tydzień i rok produkcji (1616). Oprócz tego, na oponie znajdziemy również dokładne oznaczenie rocznika, jednak znajduje się ono wewnątrz opony i po założeniu jej nie jesteśmy w stanie go dostrzec. Kod DOT pomaga nam w identyfikacji dokładnego wieku opony.

Rok produkcji: jak sprawdzić wiek opony?

Wiek opony oznaczony jest czterema ostatnimi cyframi w kodzie DOT. Dwie przedostatnie sugerują tydzień wyprodukowania opony, a dwie ostatnie rok. Oznacza to, że jeśli opona ma numer 1616, to została wyprodukowana w 16 tygodniu, czyli w kwietniu 2016 roku. W latach 80. spotkać można było się z oznaczeniem trzycyfrowym na końcu kodu, który zdradzał ostatnią cyfrą rok jego produkcji, a dwoma poprzedzającymi – tydzień. Tym sposobem mogliśmy się dowiedzieć, że kod 142 oznaczał rok produkcji 82. W latach 90 do kodu został dodany opcjonalny trójkąt, który miał odróżnić od siebie opony produkowane w dwóch różnych dekadach. Po 2000 roku oznaczenie zostało uproszczone, a opona, która posiada trzycyfrowy kod, wyraźnie nam przekazuje, że nie nadaje się już do jazdy. Jeśli znajdziemy taką oponę w naszym garażu lub innym miejscu to, co najwyżej możemy stworzyć z niej doniczkę na kwiaty lub huśtawkę, lub po prostu oddać ją do najbliższej wulkanizacji.

Wiek opon – czy czas na zmianę ogumienia?

Wielu producentów zaleca regularne sprawdzanie stanu opon przed rozpoczęciem dłuższych lub ekstremalnych podróży. Pierwszymi oznakami starzenia się opony są widoczne ślady użytkowania w postaci wgnieceń, przetarć bieżnika, a nawet małych pęknięć. Śladu zużycia zazwyczaj ukazują się dopiero po 7 latach jej użytkowania. Opona może się również przeterminować, najczęściej jest to termin po upływie 10 lat od daty produkcji. Warto pamiętać, że rok produkcji opony nie jest mniej ważny od daty jej pierwszego założenia. Mimo, że wielu producentów daje 10-letnią gwarancję na opony, może zdarzyć się tak, że opona, która leżała 10 lat na magazynie, będzie w podobnym stanie jak opona po rocznym użytkowaniu. Miejmy to na uwadze w momencie kupowania nowych opon, gdyż zdarzają się sytuacje, że sprzedawcy będą nam oferować opony, które nie są wyprodukowane w roku zakupu.

Gdzie na oponach jest data produkcji?

Teoria znana wśród kierowców jest taka, że jeden komplet opon może być użytkowany przez kilka, a nawet kilkanaście lat. Mimo że producenci podpowiadają, aby tego nie robić, wciąż ten problem istnieje. Kupując nowe opony, bez problemu będziemy w stanie określić skalę ich zużycia na podstawie naszej jazdy. Jeśli nie mamy możliwości ocenić, w jaki sposób użytkował ich poprzedni właściciel, możemy ocenić przybliżone zużycie na podstawie roku produkcji. Jak sprawdzić rok opony? Wystarczy zerknąć na kod DOT lub rocznik wybity na oponie i nie wymaga to on nas specjalistycznej wiedzy ani umiejętności.

Jakie czynniki powodują starzenie się gumy?

Na zużycie gumy ma wpływ przede wszystkim styl jazdy. Opony użytkowane w samochodzie wyścigowym lub pokazowym będą zużywać się dużo szybciej niż te zamontowane w aucie, który jeździł po autostradach i miejskich drogach. Oprócz tego guma może zmienić swoje właściwości przez zbyt duży dostęp światła lub wysokie temperatury panujące na zewnątrz. Jeden rok przetrzymywania opony odpowiada mniej więcej trzem tygodniom normalnego użytkowania. Nie warto więc chomikować opon, a jeśli leżą nieużywane – sprzedajmy je za dobrą cenę.

felgi samochodowe
Budowa felgi samochodowej — wszystko, co musisz wiedzieć

Felga to element nośny podwozia pojazdu, na który zakłada się opony. To felga odpowiada za przeprowadzenie siły nośnej z piasty Czytaj więcej

samochód sportowy z felgami
Felgi przelotowe i nieprzelotowe – na czym polega różnica?

Felga to element, na który zakładana jest opona i który wchodzi w skład podwozia pojazdu. W dzisiejszych samochodach felgi pełnią Czytaj więcej

Czujnik temperatury silnika
Czujnik temperatury silnika

Odpowiednia, optymalna temperatura ma kluczowe znaczenie w pracy silnika i całego systemu napędowego samochodu. Znaczące odchylenia od normy mogą wpływać Czytaj więcej

Gdzie oddać stary akumulator?
Gdzie oddać stary akumulator?

Akumulatory są tak zaprojektowane, że mają swój termin przydatności, po którym zużywają się i nie jest możliwa ich dalsza eksploatacja. Czytaj więcej

Utylizacja oleju silnikowego, gdzie oddać zużyty olej?

Niektóre substancje są szczególnie niebezpieczne lub wręcz toksyczne dla naszego środowiska, zwierząt, roślin, a także dla ludzi. Tak, jak powinniśmy Czytaj więcej

panel z kontrolkami samochodowymi
Kontrolki w samochodzie – co oznaczają?

Kontrolki wyświetlane na desce rozdzielczej pełnią funkcję bezpieczeństwa i informują o działaniu konkretnych funkcji w samochodzie lub o ogólnym stanie Czytaj więcej

Żywotność opon
Żywotność opon – starzenie się opon a bezpieczeństwo

Opony są jednym z podstawowych elementów samochodu, które wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy. Choć na co dzień nie przykłada się Czytaj więcej

Ciśnienie w oponach motocyklowych
Ciśnienie w oponach motocyklowych

Ciśnienie w oponach każdego pojazdu to niezwykle ważny aspekt, który wpływa na bezpieczeństwo kierowców, gdyż odpowiada za odpowiedni tor jazdy. Czytaj więcej

weryfikacja ciśnienienia w oponach samochodowych
Ciśnienie w oponach. Jakie jest prawidłowe?

Ciśnienie w oponach powinno być regularnie sprawdzane, gdyż wpływa ono nie tylko na komfort jazdy, ale i na bezpieczeństwo podczas Czytaj więcej

badanie ciśnienia w oponach ciężarowych
Ciśnienie w oponach ciężarowych: jakie powinno być prawidłowe ciśnienie?

Kontrola ciśnienia w oponach ciężarowych jest szczególnie ważna, gdyż wpływa na żywotność i przebieg opon. Prawidłowe ciśnienie to także komfort Czytaj więcej

Jak właściwie przechowywać opony?
Jak właściwie przechowywać opony?

Prawidłowa pielęgnacja opon jest niezwykle ważna, gdyż to one stanowią jeden z podstawowych elementów bezpiecznej jazdy. Należy dbać zarówno o Czytaj więcej

samochód w trasie z przybliżeniem na koło
Jak ustawić kąt pochylenia koła?

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych układów w samochodzie, gdyż w dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy. Kontrola geometrii Czytaj więcej

logo omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.