Jak ustawić kąt pochylenia koła?

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych układów w samochodzie, gdyż w dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy. Kontrola geometrii kół powinna być przeprowadzania przy każdej co sezonowej, wymianie opon, niezależnie od tego, czy jako kierowca, zauważamy niepokojące znoszenie pojazdu podczas jazdy. Jednak, jeżeli widzimy, że kierownica przy jeździe na wprost jest nieco skrzywiona lub samochód ściąga się na jeden z boków, konieczna będzie wizyta w warsztacie diagnostyki geometrii. Są to typowe objawy dla problemów związanych z geometrią układu kierowniczego i mogą wynikać z różnych przyczyn. Do najczęstszych należy zużycie podzespołów lub równie często konsekwencja wjechania w większą dziurę, najechania na krawężnik i bezsprzecznie jest to wynik większego zderzenia. Niezależnie od tego, jak doświadczonym kierowcą jesteś, znajomość ustawienia pochylenia koła powinna być Ci znana, by maksymalnie zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy sobie i pasażerom. Zachęcamy do dalszej lektury, w której wyjaśnimy najważniejsze informacje dotyczące kąta pochylenia koła.

Spis treści:

Kąt pochylenia koła – jaki jest najlepszy?

Nim przejdziemy do prawidłowego i najlepszego sposobu na regulację koła, omówimy, czym jest wymieniony wielokrotnie kąt oraz wcześniej wspomniana geometria. Geometria kół związana jest z zawieszeniem samochodu, czyli z prawidłowym ustawieniem kół i kątów nachylenia. Odpowiada za zwrotność pojazdu, wspomaga jazdę po linii prostej, a także zabezpiecza przed nadmiernym zużywaniem się opon. Geometria kół jest także odpowiedzialna za przyczepność opon na jezdni, dlatego odgrywa szczególną rolę w układzie kierowniczym.

Kąt pochylenia koła jest kątem zawartym między pionem a płaszczyzną koła. Wyróżnia się kąt nachylenia dodatni oraz ujemny. O dodatnim mówi się wtedy, kiedy patrząc na samochód od przodu, dół opon wychylony jest na zewnątrz. Natomiast w przypadku ujemnego nachylenia koła będzie na odwrót i góra koła będzie ustawiona w kierunku silnika. O prawidłowym ustawieniu kół świadczą wyniki przeprowadzone podczas kontroli geometrii kół i analizowane są z określonymi zakresami tolerancji i nachylenia. Jeżeli wyniki odbiegają od wyznaczonych standardów, należy zlokalizować elementy w postaci otworów w kolumnie zawieszenia oraz śrub mimośrodowych, podkładki i odpowiednio wyregulować koła. Podkładka jest równie ważnym elementem, który mocuje górny i dolny wahacz. Przy wykonywaniu tych czynności, specjaliści dokładnie sprawdzają inne części zawieszenia i elementy układu kierowniczego pod kątem możliwie występujących, innych uszkodzeń.

Jaki jest najlepszy kąt nachylenia?

Odpowiedź brzmi: ujemny. Przy takim nachyleniu koła podczas jazdy, następuje zwiększenie nacisku po wewnętrznej stronie opony, a zmniejszenie przy zewnętrznej stronie. Przy pokonywaniu zakrętów, siły odśrodkowe nie zmniejszą się tak drastycznie, jak w przypadku ułożenia koła prostopadle.

Co się dzieje, gdy koła samochodu nachylone są pod dodatnim kątem względem podłoża?

W przypadku, gdy koła nachylone są pod kątem dodatnim, samochód ma obciążone zewnętrzne krawędzie powierzchni kół już przed samym zakrętem. W związku z tym przy samym pokonywaniu zakrętu pojawi się siła odśrodkowa, która dodatkowo obciąży zewnętrzną partię opon. Takie działanie znacznie przyspieszy zużywanie się opon, a dodatkowo zmniejszy całkowitą przyczepność powierzchni całej opony, gdyż korzystać będzie jedynie z jej fragmentu.

Jakie są efekty jazdy ze zbyt dużymi wartościami kątów camber?

Camber, czyli z angielskiego kąt nachylenia kół względem podłoża. Obok tematu zbieżności jest jednym z najczęściej poruszanych zagadnień, jeżeli chodzi o rozmowy w warsztatach samochodowych, co świadczy o tym, jak ważne jest prawidłowe ustawienie kątów nachylenia kół. Jazda ze zbyt dużymi wartościami kątów camber niesie ze sobą wiele negatywnych skutków. Jednym z nich jest zniszczenie wewnętrznego fragmentu powierzchni opony. Takie konsekwencje prowadzą do przekroczenia minimalnej głębokości bieżnika, a co za tym idzie, kierowca może utracić dowód rejestracyjny poprzez poruszanie się pojazdem niezdolnym do bezpiecznej jazdy. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż głębokie zdarcie bieżnika prowadzi do dramatycznych sytuacji na drodze, przez wyraźne i zauważalne zmniejszenie przyczepność, w wyniku czego może dojść do poważnego wypadku samochodowego.

Geometria kół a bezpieczeństwo

Prawidłowe nachylenie kół zdecydowanie odpowiada za bezpieczeństwo i wiele innych aspektów, które zabezpieczają auto przed poważnymi wypadkami. Kiedy koła są nachylone prostopadle lub dodatnio, powierzchnia opon znacznie szybciej się zużywa, a co za tym idzie, traci swoją przyczepność. Wcześniej nieporuszaną konsekwencją jest także większe spalanie auta, gdyż pojazd musi wytwarzać dodatkowe opory podczas jazdy. Jednak jednym z najbardziej problematycznych skutków nieprawidłowego ustawienia kół, jest jazda auta po niewłaściwym torze, przez co kierowca musi ją stale regulować i mieć się na baczności. Będąc kierowcą, niezwykle ważne jest odpowiedzialne zachowanie na drodze i na pierwszym miejscu stawia się bezpieczeństwo swoje i pasażerów. Z tego względu koniecznym jest regularny przegląd techniczny oraz co sezonowa regulacja ustawienia kąta pochylenia koła przy każdej wymianie opon z zimowych na letnie i na odwrót.

Regularna kontrola stanu technicznego samochodu

Kontrolę geometrii kół zaleca się raz w roku, zwłaszcza po sezonie zimowym. Prawidłowo działająca powinna zapewnić utrzymanie kierunku jazdy po torze na wprost, utrzymuje koła bez poślizgu i zachowuje należytą przyczepność powierzchni opon, a także samoczynnie powraca do pozycji odpowiadającej jeździe na wprost, kiedy kierowca pokonuje zakręt. Geometria kół przeprowadzana jest w profesjonalnych firmach, a nasz salon wyróżnia się wykwalifikowaną kadrą z ogromną wiedzą i doświadczeniem. Posiadamy najwyższej jakości sprzęt, w tym dwie nowoczesne linie diagnostyczne, sprzęt firmy Hunter oraz John Bean. Certyfikowani mechanicy przeprowadzają kompleksowe usługi, dokładnie sprawdzając stan wszystkich części i elementów pojazdu. Nasza firma cieszy się dużym zainteresowanie na terenie całego Tarnowa, a ilość zadowolonych Klientów świadczy o naszym profesjonalizmie. Odwiedza nas coraz więcej kierowców, nie tylko z okolic Tarnowa, lecz z całej Polski, przez co z wielkim zaangażowanie zajmujemy się serwisowaniem samochodów każdej marki.

Kiedy zmienić opony na zimowe?
Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to kluczowy moment w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, kiedy zmienić Czytaj więcej

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.