Kiedy należy założyć opony zimowe i czy są one obowiązkowe w Polsce?

Jeśli szukasz garści informacji na temat tego, czy opony zimowe są w naszym kraju obowiązkowe oraz kiedy należy je stosować, to dobrze trafiłeś.

Spis treści:

Kiedy zbliża się okres zimowy, wielu kierowców z wyprzedzeniem myśli już o wymianie opon w swoim samochodzie na nowe. Dobrze jest zawczasu zastanowić się, na jaki rodzaj opon się zdecydujesz oraz gdzie najlepiej je wymienić.

Warto pamiętać też o tym, że zasady użytkowania opon zimowych są określone przez prawo każdego kraju z osobna, a za niedostosowanie się do przepisów możesz zostać ukarany mandatem. Jednak co ważniejsze – odpowiednie dopasowanie opon wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo Twoje, współpasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Dzięki zebraniu wszystkich istotnych informacji w jednym miejscu poniżej nie musisz już dłużej szukać na różnych stronach internetowych pojedynczych wiadomości o oponach zimowych i ich stosowaniu.

Czy opony zimowe są obowiązkowe w Polsce? Jak odróżnić opony zimowe od letnich?

W wielu krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe, jednak w Polsce są one jedynie zalecane. Wynika to ze specyfiki pogody w naszym kraju, gdzie przy obecnych zmianach klimatycznych trudno powiedzieć, kiedy dokładnie zaczyna i kończy się zima. Wobec tego prawo określa okres, w którym powinno się używać opon zimowych, jako czas, gdzie panują „zimowe warunki pogodowe”. Jak je rozpoznać? Mogą one oznaczać oblodzoną drogę lub taką, na której leży śnieg, a aura wokół nie sprzyja komfortowej i bezpiecznej jeździe.

Jeżeli chodzi o przyszłość i ewentualną zmianę przepisów w zakresie użytkowania opon zimowych, to na razie nie zapowiada się, aby ustawodawca chciał wprowadzać innowacje w obowiązującym prawie.

Istotną kwestią, jeżeli mowa o oponach, jest odróżnianie opon letnich od zimowych. Nie jest to tak oczywiste, jakby się wydawało, dlatego warto nauczyć się rozpoznawania oznaczeń na oponach oraz zapoznać się z ogólnymi zasadami dotyczącymi ich specyfikacji, chociażby z określoną przez prawo wysokością bieżnika.

Oznaczenia opon zimowych

Kiedy chcesz rozróżnić opony letnie od zimowych, pierwszą kwestią, na którą powinieneś/powinnaś zwrócić uwagę, jest ich oznaczenie. Odpowiedni symbol powinien znajdować się na boku opony.

W przypadku opon zimowych zazwyczaj będzie to symbol M+S (angielskie Mud i Snow, czyli błoto i śnieg). Jednak brak tych dwóch literek nie oznacza z automatu, że opony są letnie.

Inne symbole, które służą do rozpoznawania opon zimowych to płatek śniegu lub góry. Skojarzenia są w tym przypadku jednoznaczne. Jednak mogą występować też pojedyncze wyrazy, takie jak snow (śnieg), winter (zima), ice (lód) i inne, kojarzące się z zimą słowa.

Jednym z popularniejszych symboli, które producenci umieszczają na oponach zimowych, jest płatek śniegu na tle gór (dokładnie trzech wierzchołków). Jeśli obok znajduje się także dodatkowy napis 3PMSF (angielskie Three-Peak Mountain Snow Flake), oznacza to, że opona doskonale sprawdzi się w bardziej wymagających górskich warunkach.

Kiedy już wiesz, jakie są oznaczenia na oponach zimowych, powstaje pytanie – co z symbolami na oponach letnich? Odpowiedź brzmi: nie ma takich. Prawo nie nakłada na producentów obowiązku specjalnego oznaczania opon przeznaczonych na „cieplejsze dni”. Jeśli więc nie znajdziesz na oponie żadnego symbolu, napisu, ani innego rodzaju oznaczenia, masz prawie stuprocentową pewność, że ta opona nie nadaje się do użytkowania w zimie.

Jednak jeśli nadal masz wątpliwości, są na szczęście inne sposoby na odróżnienie opony letniej od zimowej. Dowiesz się o nich z kolejnych części naszego wpisu.

Jak dobrać opony zimowe?

Dobór opon zimowych może okazać się sporym wyzwaniem dla laika, który nie bardzo jest zorientowany w tej dziedzinie. Przede wszystkim należy się zastanowić, gdzie najczęściej będziesz używał/a opon – czy będzie to głównie jazda po mieście, a może po bardziej wymagającym górskim terenie lub nieodśnieżanej i oblodzonej drodze poza miastem? Przeznaczenie opony jest głównym kryterium jej wyboru.

Kiedy nie ma ustawowego obowiązku stosowania opon zimowych, to tak naprawdę od naszej indywidualnej decyzji zależy czy i kiedy chcemy zamienić opony letnie na zimowe. Lepiej nie przegapić odpowiedniego terminu, ponieważ od tego zależy bezpieczeństwo, zdrowie, a czasem nawet życie Twoje, współpasażerów, innych kierowców czy pieszych.

Przy wyborze opony zwróć uwagę na takie rzeczy jak:

Dodatkowo możesz sprawdzić:

Ponadto, jeżeli masz możliwość skonsultowania się ze specjalistą na temat tego, jaki rodzaj opon najlepiej sprawdzi się w Twoim pojeździe w danych warunkach, warto mimo posiadanej wiedzy to zrobić.

Co więcej, Internet, jako kopalnia wiedzy, z pewnością będzie pomocny w znalezieniu odpowiedniego miejsca, w którym będziesz mógł wymienić opony bez martwienia się o ich stan techniczny czy jakość.

Ciśnienie w oponach zimowych – jakie powinno być?

Kolejną bardzo ważną kwestią, jeżeli chodzi o opony zimowe, jest ciśnienie. Jeżeli będzie ono zbyt niskie, istnieje zagrożenie, że opona będzie ona zawodna, co może przyczynić się do powstania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Zasada ta dotyczy wszystkich pór roku, nie tylko zimy.

Ważne jest, aby regularnie kontrolować ciśnienie w oponach. Regułą, którą należy się tu kierować, jest uzależnienie ciśnienia w oponach od temperatury panującej na zewnątrz. Pogoda ostatnimi czasy bywa kapryśna, dlatego tym bardziej należy regularnie kontrolować ciśnienie w oponach. Możesz to robić np. na stacjach paliw, gdzie znajdują się specjalne miejsca, w których znajdują się odpowiednie do tego narzędzia.

Jeśli temperatura zimą będzie niska i zapowiadane są mrozy, najlepiej, aby ciśnienie w oponach podnieść o 0,2 bara według zasady, że ciśnienie w oponie spada wraz z temperaturą. Średnio zmiana temperatury na zewnątrz o 10°C powoduje spadek ciśnienia w oponie o 0,1 bara.

Jeżeli wiesz, że temperatura spada, pamiętaj o zmianie ciśnienia w swoich oponach. Jest to ważne, ponieważ ciśnienie wpływa na sprawność opony i jej osiągi. Opona z nieprawidłowym ciśnieniem zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania. Co więcej, żywotność opony jest krótsza, a pojazd zużywa więcej paliwa. Wynika więc z tego, że nieodpowiednie ciśnienie w oponach wpływa niekorzystnie nie tylko na poziom bezpieczeństwa, ale także na stan Twojego portfela.

Ile powinien mieć milimetrów bieżnik opony zimowej?

Warto pochylić się na chwilę nad innym istotnym aspektem użytkowania opon zimowych – chodzi o wysokość bieżnika. Ten parametr ma także duży wpływ na zachowanie się opony i nasze bezpieczeństwo.

Przepisy mówią, że minimalną wysokość bieżnika określa się za pomocą TWI (wskaźnika zużycia opony) albo jeżeli go nie wyznaczono, to powinna ona wynosić co najmniej 1,6 mm.

Ciekawostka: w przypadku autobusów wysokość bieżnika musi wynosić co najmniej 3 mm.

Przyjmuje się, że minimalna wysokość bieżnika w oponach letnich powinna wynosić ok. 3 mm i kiedy ten limit zostanie przekroczony, to znaczy, że nadszedł czas na ich wymianę. W przypadku opon zimowych należy je wymienić, gdy głębokość będzie wynosić od 4 do 4,5 mm. Różnica ta wynika z innych warunków, które panują na drodze podczas różnych pór roku. W zimie powierzchnia może być oblodzona, pokryta śniegiem lub błotem, a wyższy bieżnik znacznie zwiększa przyczepność pojazdu w takich warunkach.

Wspomniany wyżej wskaźnik zużycia opony – TWI (z angielskiego Tread Wear Index) – występuje w licznych modelach opon i dzięki niemu można łatwo określić czy opona nadaje się do dalszego użytkowania. Najczęściej jest on umieszczany w postaci nadlanego materiału, który znajduje się pomiędzy kostkami bieżnika. Miejsce pomiaru jest wskazywane przez napis, który znajduje się na boku opony.

Wysokość bieżnika możesz też zmierzyć za pomocą suwmiarki lub specjalnego miernika.

Jak przechowywać opony zimowe po sezonie?

Kiedy kończy się okres zimowy lub letni i czas wymienić opony na inne, pojawia się pytanie: co zrobić z kompletem opon, który jakiś czas nie będzie potrzebny? Nie wystarczy postawić opon w garażu lub piwnicy do czasu, aż będą potrzebne, ale należy odpowiednio je zabezpieczyć, aby nie straciły one na jakości w tym czasie.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, jak w prawidłowy sposób ustawić opony, a także sprawdzić warunki panujące w pomieszczeniu, w którym będę przechowywane. Istotne jest także zdobycie wiedzy na temat tego, czy opony mogą stać „bez ruchu” przez dłuższy czas (np. kilku miesięcy).

Zanim jednak umieścisz opony w odpowiednim miejscu na czas ich nieużywania, sprawdź ich stan techniczny. Być może wymagają już one wymiany, więc mógłbyś/mogłabyś przechowywać je bez potrzeby.

Następnie, kiedy już upewniłeś się, że opony nadają się do użytku, warto zastosować odpowiedni preparat, który uchroni je przed utratą właściwości. Zanim zdecydujesz się na nałożenie specjalistycznego produktu, oczyść dokładnie oponę i wysusz ją. Ma to duże znaczenie szczególnie w przypadku opon zimowych, które są częściej narażone na kontakt np. z solą. Ponadto, na drodze często występują różne substancje, które pochodzą z różnych pojazdów (np. olej czy benzyna).

Czyszczenie opony możesz wykonać samemu, bo nie wymaga ono żadnych specjalistycznych środków.

Kolejnym krokiem do odpowiedniego zabezpieczenia opony na czas jej nieużywania jest temperatura pomieszczenia. W tym zakresie nie ma żadnych specjalnych wymagań, ponieważ najlepiej, aby były one pozostawione w warunkach od -5°C do 20°C. Co ważne, nie ustawiaj opon w miejscu wilgotnym lub bardzo gorącym – np. obok rurek grzewczych czy pieca. Niekorzystne warunki przechowywania mogą naruszyć strukturę opony.

Następnie, upewnij się, że w pobliżu miejsca, gdzie składujesz opony, nie znajdują się materiały chemiczne, które w różny sposób mogą mieć wpływ na oponę, np. poprzez kontakt z cieczą czy w przypadku bardziej szkodliwych środków – przez wydzielinę w powietrzu.

Ostatnią z najważniejszych zasad przechowywania opon jest ich ustawienie. Jeśli masz wystarczająco dużo miejsca w piwnicy lub garażu, warto zastanowić się nad zakupem stojaka lub regału na opony. Dzięki nim opony będą ustawione w pozycji podobnej do tej, w której są, kiedy są założone.

Natomiast jeżeli stawiasz na oszczędność miejsca, warto pomyśleć o zawieszeniu opon na haku. Tutaj jednak istnieje ryzyko, że opony mogą się odkształcić, dlatego ważne jest, aby na haku wieszać kompletne koła, co pomoże uniknąć ich deformacji.

Jak przechowywać opony bez felg?

W przypadku przechowywania opon bez felg warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Pierwszą z nich jest naturalne ustawienie opony – w taki sposób, jakby były one zamontowane w samochodzie – czyli pionowo. Warto zawiesić je w powietrzu i zmieniać od czasu do czasu ich położenie, żeby nie znajdowały się one cały czas w tej samej pozycji.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, czy przechowujesz opony z felgami, czy bez nich, przed ich ponownym założeniem sprawdź, czy nie doszło do żadnych deformacji lub uszkodzeń. Ważne, aby skontrolować też poziom ciśnienia.

Gdzie wymienić opony zimowe

Kiedy przyjdzie czas na wymianę opon zimowych, najlepiej udać się do sprawdzonego zakładu wulkanizacyjnego. W każdym większym mieście istnieje co najmniej kilka punktów, gdzie można to zrobić szybko i w dobrej cenie.

Czas wymiany opon u wulkanizatora to kwestia kilkunastu minut (około 20). Jeśli sprawa jest bardziej skomplikowana i np. zaszła potrzeba demontażu felgi, może to trwać nawet do godziny.

Ważną kwestią jest także cena za wymianę opon. Opłata, którą należy ponieść przy wymianie opon u wulkanizatora, waha się w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych – wszystko zależy od rodzaju opon i dodatkowych usług, takich jak drobne naprawy, które wyszły na jaw podczas ich wymiany.

Oczywiście, jeśli posiadasz odpowiedni sprzęt i umiejętności, możesz samodzielnie wymienić opony. Obecnie nie ma z tym problemu, ponieważ specjalistyczne narzędzia są szeroko dostępne, a wiedzę o tym, jak sprawnie i szybko poradzić sobie z wymianą opon można znaleźć w Internecie. Jednak wiadomo, że korzystając z pomocy fachowca, masz pewność, że praca zostanie dobrze wykonana i nie dojdzie do niechcianych ewentualnych uszkodzeń.

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

Awaria elektryki w samochodzie
Awaria elektryki w samochodzie — co zrobić?

Wraz ze wzrostem technologii układy elektryczne w samochodach są coraz bardziej skomplikowane. Pamiętacie stare Łady, które ograniczone były do minimum Czytaj więcej

Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju
Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezwykle istotnym elementem konserwacji pojazdu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów istnieją dwie główne metody Czytaj więcej

Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?
Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?

Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, tak samo, jak należy raz na jakiś czasy umyć samochód, tak Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.