Opony motocyklowe – budowa, oznaczenia i rozmiary

Opony do motocykla do zakup, który jest nie lada wyzwaniem, zwłaszcza jeśli chcesz zakupić najlepszy produkt z możliwych. Tak samo jak w przypadku innych części, ważne jest, aby wybrać rodzaj opon, dostosowany do jednośladu – na odpowiednim ogumieniu oraz dostosowany do wagi pojazdu. Jeśli chcesz poznać podstawową wiedzę na temat opon motocyklowych, przeczyta ten artykuł.  

Spis treści:

 Jak czytać oznaczenia opon motocyklowych?

Opony motocyklowe posiadają swoje oznaczenia. Pierwszym z nich jest DOT. Dzięki niemu można odczytać rok produkcji danej opony. Data podawana jest zazwyczaj w formie czterocyfrowego kodu, który przedstawia tydzień (pierwsze dwie cyfry) i rok produkcji (pierwsze dwie ostatnie). Poza tym DOT to także skrót od Departament of Transportation (Departament Transportu). W czasie produkcji opon motocyklowych bardzo ważne jest spełnienie norm bezpieczeństwa, aby gotowy produkt mógł zostać wypuszczony do sprzedaży. Zapis DOT na oponie świadczy więc o tym, że spełnia ona bezpieczeństwa Departamentu Transportu.

Ponadto na oponie znajdują się również dane techniczne. Wśród nich można wyróżnić:

Na oponie można także znaleźć informacje, które dotyczą kierunku obrotu opony w zależności od miejsca montażu (przód-tył). Na każdy, ogumieniu motocyklowym widnieją także informacje: nazwa marki, nazwa linii oraz logo.

 Jakie są rozmiary opon motocyklowych?

Każdy motocykl powinien być zaopatrzony w opony o rozmiarze, które poleca producent. Nieodpowiednie dobrane opony, które nie spełniają swojego zadania, mogą być zagrożeniem dla kierującego oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego nie należy szukać tańszych zamienników opon, które oficjalnie są zalecane przez producenta. Przede wszystkim dlatego, że ogumienie znacząco wpływa na osiągi danego pojazdu.

Dlatego, jeśli zastanawiasz się nad kupnem nowych opon motocyklowych, lepiej sprawdź dokładne zalecenia producenta w zakresie ich doboru. Obecnie wybór opon jest naprawdę ogromny, więc najlepsze opony będą takie, jak podano w instrukcji. Mimo że szersza guma z tyłu wygląda o wiele lepiej, trzeba dobierać taki rozmiar, pod jaki został stworzony motocykl.

Dlaczego warto stawiać na rozmiar, który proponuje producent? Po pierwsze po zmianie rozmiaru na ten niewłaściwy, opona może obcierać się o łańcuch lub wahacz. Źle dobrana opona może także zmienić swój kształt. Szerokość opony to jednak nie wszystko, liczy się także jej kształt oraz profil, którego zmiana może wpływać na działanie ABSu lub kontrolę trakcji. Dlatego, jeśli nie masz konkretnego powodu, lepiej pozostań przy fabrycznych zaleceniach producenta.

Budowa opony motocyklowej

Budowa opony motocyklowej przedstawia się następująco: najbardziej w oczy rzuca się bieżnik. Odpowiada on za właściwości trakcyjne motocykla. Jego głównym zadanie jest odprowadzanie spod kół wody, piasku i zanieczyszczeń. Największą popularność zdobyły jednak opony gładkie z cienkimi rowkami, które odprowadzają wodę.

Najcieńszym elementem opony są ścianki boczne. Cechują się wysoką odpornością na odkształcenia. Kluczowa jest także budowa bocznej opony, ze względu na to, że motocykl często porusza się w przechyleniu. Ta część ścianki wykończona jest stopkami, które odpowiadają bezpieczne osadzenie opony na feldzie. W oponach bezdentkowych pełnią również funkcję uszczelniającą.

Indeks prędkości opon motocyklowych

Na oponach motocyklowych widnieje także indeks prędkości. Jest on oznaczony skrótem np. 58W. Wartość ta musi być oceniana łącznie już na etapie wyboru nowej opony. W przypadku liczby 58 chodzi o to, że opona może być obciążona maksymalną masą 236 kg. Z kolei „W” określa dopuszczalną prędkość, z jaką opona może się poruszać przy maksymalnym obciążeniu i prawidłowym ciśnieniu. W przypadku przykładu jest to 270 km/h.

Przy zakupie ogumienia warto dobierać je do osiągów motocykla. W przeciwnym wypadku można ryzykować wypadkiem na drodze.

Używane opony motocyklowe – czy warto?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy warto inwestować, musisz wiedzieć, że lepiej nie kupować używanych opon do motocyklu. Lepiej nie kupować używanych opon ze względu na to, że każdy kierowca ma swój własny styl i dynamikę każdy, co oznacza, że ogumienie poddawane jest innemu obciążeniu w zależności od rodzaju jazdy. To wpływa także na stan bieżnika i ogólną kondycję opony. Poza tym trzeba mieć świadomość, że po zakupie opon używanych, trzeba je wymienić o wiele szybciej, przez co wcale nie oszczędza się pieniędzy.

Zakup używanych opon nie gwarantuje także bezpieczeństwa. Lepiej zainwestować w nowe ogumienie, które będzie gwarantowało maksymalną przyczepność oraz stabilne prowadzenie. Dzięki temu nowe opony posłużą dłuższy czas niż te używane.

Warto także postawić na opony sprawdzonej firmy, te najtańsze bardzo często wykonywane są z gorszych materiałów, chociaż nie można powiedzieć, że jest to reguła. Przed zakupem warto sprawdzić opinie innych kierowców, którzy mieli okazje przetestować dany model w różnych warunkach. Ceny opon motocyklowych są zróżnicowane, jednak te z lepszej półki zaczynają się już od 250 zł. Najczęściej uzależnione jest to od rozmiaru opon oraz ich przeznaczenia.

Prostowanie felg skutera oraz motocyklowych

Prostowanie felg skuterów czy motocykli to jeden z najczęstszych zabiegów renowacyjnych. Do wykonania tej czynności niezbędna jest profesjonalna maszyna do prostowania felg, dlatego najlepiej postawić na pomoc specjalisty. Ta maszyna to rodzaj obrotowego bębna, który wyposażony jest we wskaźnik pomagający określić stopień zgięcia obręczy.

Prostowanie felgi motocyklowej to proces, który polega na podgrzaniu wygiętego fragmentu felgi, umieszczeniu wewnątrz obręczy odpowiednio dopasowanej kształtki, a potem wywarciu nacisku, pod wpływem którego felga otrzyma pożądany kształt. Do prostowania krzywych krawędzi felgi często stosuje się metodę ręczną lub używa się prostowarki. Po wyprostowaniu obręczy zdarza się, że wymaga ona ponownego malowania.

Jak widać zakup oraz odpowiednie dobranie opon do motocyklu to nie jest sprawa prosta. Z pewnością nie można iść na łatwiznę lub próbować oszczędzać pieniądze na zakupie używanych opon. Dzięki nim motocykl się porusza się sprawnie i bezpiecznie po drodze, więc jest to element, który ma jedno z większych znaczeń, jeśli chodzi o ten pojazd.

Dobry mechanik w Tarnowie
Dobry mechanik w Tarnowie? Jak znaleźć w 6 krokach!

Dobry mechanik w Tarnowie? Znalezienie odpowiedniego fachowca może być prostsze, jeśli skorzystasz z sześciu kluczowych wskazówek. Wybór odpowiedniego mechanika samochodowego Czytaj więcej

Po czym poznać, że opony są do wymiany
Po czym poznać, że opony są do wymiany?

Opony są jednym z najważniejszych elementów pojazdu, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zatem po czym poznać, że Czytaj więcej

Kiedy zmienić opony na zimowe?
Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to kluczowy moment w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, kiedy zmienić Czytaj więcej

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.