Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, mający za zadanie zmniejszenie ilości szkodliwych substancji emitowanych podczas spalania paliwa. Jednak co się dzieje w przypadku, kiedy katalizator odmawia współpracy? Dowiedz się, jakie są objawy zapchanego katalizatora oraz jak wyczyścić katalizator w bezpieczny sposób.

Czym właściwie jest katalizator samochodowy?

Katalizator można porównać do filtra, który usuwa szkodliwe substancje, zapobiegając ich przedostawaniu się na zewnątrz układu wydechowego. Współcześnie montuje się również dodatkowe urządzenia, takie jak pochłaniacze par paliwa, które dodatkowo chronią środowisko naturalne. W przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym stosuje się filtr cząsteczek DPF, który spełnia podobną funkcję jak katalizator w jednostkach benzynowych. Normy emisji spalin, takie jak Euro 6D, wymagają obecności katalizatora w pojeździe.

Zapchany katalizator – objawy

Jeśli katalizator jest uszkodzony lub nie działa poprawnie, może to prowadzić do emitowania większych ilości szkodliwych substancji. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie jego stanu podczas przeglądów technicznych. Powszechnie znane objawy zapchanego katalizatora to:

  1. Utrata dynamiki samochodu – auto może reagować ociężale na gaz, a przyspieszenie staje się mniej efektywne.
  2. Zmniejszenie przyspieszenia – w momencie, gdy kierowca wciska pedał gazu, samochód nie reaguje tak szybko, jak powinien, co prowadzi do utraty komfortu jazdy i zmniejszenia dynamiki pojazdu.
  3. Nierównomierna praca na biegu jałowym — silnik może pracować niestabilnie w momencie, gdy auto stoi w miejscu, co może być spowodowane trudnościami w przepływie spalin przez katalizator.

Jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany?

Objawy zapchanego katalizatora mogą być różne, w zależności od rodzaju paliwa używanego przez pojazd. W przypadku silników benzynowych oraz dieslowskich istnieją pewne charakterystyczne sygnały, które mogą wskazywać na niedrożność katalizatora.

Jak sprawdzić katalizator w dieslu, a jak w silniku benzynowym?

Niezależnie od tego, jaki silnik ma Twój samochód, warto skorzystać z komputera diagnostycznego, który pozwoli odczytać ewentualne kody błędów związanych z katalizatorem. W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek awarii kontrolka silnika (check engine) na tablicy zegarów zwykle się zaświeci, co sygnalizuje możliwą usterkę. Jednakże istnieje ograniczenie — problem musi być wystarczająco poważny, aby został zarejestrowany przez system diagnostyczny.

Mechaniczna ocena katalizatora może być równie pomocna. Mechanik może przeprowadzić demontaż katalizatora i dokładnie zbadać jego wnętrze. W przypadku zapchania będą widoczne zanieczyszczenia wewnątrz wkładu filtrującego. To jest zwykle możliwe do zaobserwowania gołym okiem po odkręceniu katalizatora.

Jak poradzić sobie z zepsutym katalizatorem?

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup nowego katalizatora i jego wymiana. Jednak może to być kosztowne, kwota może sięgać nawet kilku tysięcy złotych, zależnie od modelu pojazdu.

Jeśli wiesz, jak wyczyścić katalizator, będzie to zdecydowanie tańsze rozwiązanie. Wyspecjalizowany warsztat może to zrobić za Ciebie. Inną opcją jest zakup tańszego zamiennika lub używanego katalizatora. W niektórych przypadkach możliwe jest także wymontowanie katalizatora i zastąpienie go rurą przelotową, choć jest to rozwiązanie tymczasowe.

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

Awaria elektryki w samochodzie
Awaria elektryki w samochodzie — co zrobić?

Wraz ze wzrostem technologii układy elektryczne w samochodach są coraz bardziej skomplikowane. Pamiętacie stare Łady, które ograniczone były do minimum Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.