Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie z tym kierowcy? Zmiana opon z letnich na zimowe i z zimowych na letnie to proces, którego każdy posiadacz samochodu doświadczył. Czy to sam, czy z pomocą profesjonalistów. Jednak coraz więcej osób decyduje się na oszczędności związane zarówno z zakupem, jak i wymianą opon. Czy warto inwestować w opony całoroczne? Przekonajmy się!

Jakie właściwości mają opony całoroczne?

Zwane również wielosezonowymi lub całosezonowymi nie twardnieją na mrozie tak, jakby to się stało w przypadku opon letnich. Nie są jednak aż tak elastyczne. Przez dostosowanie ich również do sezonu letniego, na ich bieżniku znajduje się znacznie mniej rowków, co może być odczuwalne podczas jazdy po zaśnieżonych i zabłoconych powierzchniach. Zużywają się również nieco szybciej podczas ciepłego okresu i nie radzą sobie tak dobrze w czasie deszczu, jak opony letnie.

Pomimo swoich wad, cieszą się one coraz większą popularnością z roku na rok, a co za tym idzie, producenci zaczęli inwestować w nowe technologie, które powodują, że opony są coraz smaczniejszym kąskiem dla fanów innowacyjnych rozwiązań w motoryzacji. Coraz więcej znajdziemy opon z symbolem płatka śniegu na tle góry, który oznacza, że opony są wyposażone w homologację zimową i nadają się do jazdy w górskich, mocno zaśnieżonych terenach.

Opony całoroczne czy warto?

Jak są oznakowane opony całoroczne?

Opony całoroczne to połączenie opon zimowych i letnich. Podobnie, jak na pozostałych, znajdzie się na nich oznaczenie M+S (Mud+Snow), co oznacza, że nadają się zarówno na nawierzchnie pokryte błotem, jak i śniegiem. Te symbole znajdziemy na prawie każdych oponach, dlatego nie warto się nimi sugerować przy wyborze wielosezonówek. Oznaczenia, które powinny interesować przyszłych posiadaczy opon całorocznych to All Weather, All Seasons, 4Seasons i wszystkie inne, które sugerują nam, że opony można wykorzystywać o każdej porze roku.

Dla kogo opony całoroczne będą idealnym rozwiązaniem?

Czy warto inwestować w opony całoroczne? Jest to rozwiązanie dla ludzi lubiących wygodę i ceniących sobie kompleksowe rozwiązania. Decydując się na zakup opon całorocznych, żegnamy się z koniecznością wizyt u wulkanizatora w celu ich wymiany. Średni czas użytkowania tej opony to 4 lata, co równa się 8 wymianom. Wystarczy, że pomnożysz przez tę wartość cenę, którą płacisz regularnie i sam przekonasz się, jakie to opłacalne.

Kupno opon całorocznych to także oszczędność miejsca – szukanie miejsca do przechowywania drugiego kompletu przestanie być Twoim zmartwieniem. Nie zaskoczy Cię także pogoda, która w naszej szerokości geograficznej bywa dosyć kapryśna. Opony wielosezonowe świetnie radzą sobie w zmiennych warunkach, a Ty unikniesz długiego czasu oczekiwania na termin u specjalisty.

Opony sezonowe czy całoroczne?

Opony całoroczne nie są jednak polecane dla osób przemierzających długie dystanse, w krótkich odstępach czasowych, zwłaszcza w lecie. Jeśli podróżowanie z jednego końca Polski na drugi w ramach biznesu, odpoczynku czy czegokolwiek innego to Twoje zajęcie na lato lub cały rok, a Twój licznik z roku na rok pokazuje 20 tysięcy km więcej – postaw na opony sezonowe. Nadmierne zużycie opon w czasie lata będzie powodowało nie tylko konieczność częstszych jej wymian, ale może doprowadzić do niebezpieczeństwa na zaśnieżonych i zabłoconych drogach.  

Jeśli jednak jesteś kierowcą, który nie lubi pamiętać o wymianie opon, a Twoje jedyne podróże to przejazd z pracy do domu i to nie zawsze – warto zainwestować w opony całoroczne!

Kiedy zmienić opony na zimowe?
Kiedy zmienić opony na zimowe?

Zmiana opon na zimowe to kluczowy moment w przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, kiedy zmienić Czytaj więcej

Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia
Przegląd auta w 2024 roku – cena, konsekwencje opóźnienia

W 2024 roku właściciele pojazdów muszą nadal pamiętać o obowiązku przeprowadzania regularnych przeglądów technicznych, aby móc legalnie poruszać się po Czytaj więcej

Kalibracja Kamery po Wymianie Szyby
Kalibracja kamery po wymianie szyby

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia samochodowa rozwija się w zawrotnym tempie, systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się standardem w większości Czytaj więcej

Co ile trzeba napełniać klimatyzację w samochodzie?
Nabijanie klimatyzacji samochodowej – jak często?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z tych elementów wyposażenia pojazdu, który w upalne dni staje się wręcz nieoceniony. Zapewnienie jej odpowiedniego Czytaj więcej

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.