Ciśnienie w oponach ciężarowych: jakie powinno być prawidłowe ciśnienie?

Kontrola ciśnienia w oponach ciężarowych jest szczególnie ważna, gdyż wpływa na żywotność i przebieg opon. Prawidłowe ciśnienie to także komfort jazdy, mniejsze zużycie paliwa i przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Ciężarowe samochody charakteryzują się intensywną eksploatacją, dlatego tak ważna jest regularna kontrola. To szczególne ważne, gdy kierowcy pokonują długie trasy lub są obciążone ciężkimi ładunkami, które transportują. Istnieje wiele czynników mających wpływ na ciśnienie w ciężarówkach, między innymi warunki drogowe, prędkość pojazdu, z jaką poruszają się kierowcy oraz wcześniej wymieniony ciężar ładunków. Nie da się jednak jednoznacznie określić prawidłowego ciśnienia dla wszystkich samochodów ciężarowych, gdyż różnią się one modelem pojazdu, a także rodzajem ogumienia. Poniżej tłumaczymy, w jaki sposób sprawdzić właściwe ciśnienie w samochodach ciężarowych oraz ile powinno wynosić.

Spis treści:

Dlaczego z opon uchodzi powietrze?

Uchodzące powietrze z opon zależy od kilku czynników. Najgłówniejszym powodem są małe cząsteczki gazu, które z łatwością uchodzą przez wszelkie nieszczelności w napompowanych oponach. W ciężarowych pojazdach istnieje kilka nierówności, które mają wpływ na zmniejszające się ciśnienie. Jedną z nich jest styk opony ciężarowej z felgą, która nie przylega w 100%. Z tego względu można obserwować samoczynny spadek ciśnienia. Aby zapobiec tej sytuacji, należy prawidłowo przeprowadzić montaż opon. Dokładnie oczyścić krawędź felgi i zastosować monterską pastę, która wpłynie na znacznie zmniejszenie uchodzącego powietrza.

Inną przyczyną, której można upatrywać się w ulatywaniu powietrza z opon jest nieszczelny zawór, który należy wymienić.

Innym czynnikiem są wszelkie uszkodzenia mechaniczne spowodowane długim użytkowaniem opon, a także jazdą po utrudnionych warunkach drogowych. Do zniszczeń może również dojść na skutek rozcięcia lub przebicia opony. W zależności od rodzaju uszkodzenia, oponę trzeba będzie wymienić na nową bądź po prostu naprawić w serwisie.

Prawidłowe ciśnienie w oponach ciężarowych

Prawidłowe ciśnienie w oponach ciężarowych, znacznie różnią się niż w przypadku ogumienia osobowych samochodów. Nie ma jednak jednoznacznych parametrów dla wszystkich ciężarowych pojazdów, gdyż wszystko zależy od modelu auta. Z tego względu producenci stworzyli specjalne tabele ciśnień, w których określone jest właściwie ciśnienie dla danego samochodu pod względem wielkości ogumienia, rodzaju bieżnika, pozycji na osi czasu, a także od użytkowania pojazdu. Równie ważne jest obciążenie, z którym poruszają się kierowcy, gdy im większe, tym więcej ciśnienia powinny mieć opony.

Prawidłowe ciśnienie w oponach ciężarowych wacha się między 5,5, a 9 barów. W praktyce, ciśnienie opon wynoszące około 5 barów stosowane jest w mniejszych autokarach lub pojazdach ciężarowych. Z kolei prawidłowe ciśnienie w znacznie większych samochodach, w tym dostawczych oraz większych przyczep z dużym obciążeniem wynosi około 9 barów. Jednak to parametry, które znajdziemy w tabeli ciśnień dołączonej przez producenta, określają, ile powinno wynosić prawidłowe ciśnienie w oponach.

Jak poprawnie sprawdzić poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

Sprawdzenie ciśnienia w oponach samochodów ciężarowych najlepiej wykonać, kiedy ogumienie będzie zimne. Warto więc odczekać kilka chwil, zwłaszcza po dłuższej trasie, by opony nieco ostygły. Dopiero wtedy ciśnieniomierz pokaże najbardziej rzeczywistą wartość. Natomiast, jeśli kierowca jest w pośpiechu i nie ma czasu, by czekać na oziębienie się opon, można zmierzyć ciśnienie na ciepłym ogumieniu, jednak należy wziąć pod uwagę, iż wartość ciśnienia będzie wtedy wyższa niż rzeczywista o około 1,5 barów. Jeżeli mimo nagrzanych opon ciśnienie będzie wskazywać zaniżone ciśnienie, konieczna będzie inspekcja opony oraz demontaż. W tym przypadku demontaż oraz regulowanie poziomu ciśnienia musi być przeprowadzane wyłącznie na zimnym ogumieniu.

Kiedy sprawdzać poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

Sprawdzanie stanu poziomu ciśnienia w oponach ciężarowych powinno być przeprowadzane regularnie, zwłaszcza jeżeli pokonywane są długie trasy przy większym obciążeniu. Pomiar ciśnienia nie musi odbywać się wyłącznie na stacjach benzynowych czy w zakładach wulkanizacyjnych, gdy kierowca nie ma czasu na czekanie w kolejce. Można wyposażyć się w niewielki ciśnieniomierz, który pozwoli sprawdzić poziom ciśnienia w oponach, co pozwoli na bezpieczną i komfortową jazdę. Zdecydowanie warto mieć ten przybór w bagażniku, gdyż może przydać się w każdym momencie, zwłaszcza jeśli zauważymy zmianę toru jazdy poprzez zmniejszone ciśnienie w oponach.

W przypadku samochodów ciężarowych, znacznie ciężej zauważyć zmianę ciśnienia, dlatego tak ważny jest regularny pomiar. Pozwala zapobiec niszczeniu się opon i wpływa na wiele innych czynników, choćby na mniejsze zużycie paliwa.

Jak niskie ciśnienie wpływa na oponę ciężarową?

Zbyt niskie ciśnienie w oponach może być konsekwencją uszkodzonego ogumienia, dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia, by zapobiec całkowitemu zniszczeniu opon i potencjalnemu wypadkowi drogowemu. Wpływ na niskie ciśnienie w oponach ciężarowych ma także temperatura na zewnątrz. Im niższa temperatura, tym niższe ciśnienie w oponach, natomiast w przypadku letniego i upalnego dnia, na odwrót – ciśnienie będzie większe.

Niskie ciśnienie ma zdecydowanie niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Powoduje nierównomierne zużywanie się opon i ocieranie ogumienia o obręcz, co skutkuje uszkodzeniem stopki, a więc styku z felgą. Zauważyć można również zmiany w eksploatacji pojazdy, gdyż im niższe ciśnienie, tym większe spalanie i koszty.

Ciśnienie w oponach ciężarowych: jakie powinno być prawidłowe ciśnienie? – podsumowanie

Ciśnienie w oponach ciężarowych to jeden z ważniejszych czynników, na jaki warto zwracać uwagę. Regularne mierzenie zapobiega niszczeniu się opon i wpływa na dłuższą żywotność ogumienia. To także podstawowy element zapewniania bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Z tego względu należy regularnie, najlepiej co 4 tygodnie sprawdzać stan poziomu ciśnienia. Nie musi odbywać się to na stacjach benzynowych, można zaopatrzyć się w niewielki ciśnieniomierz, który w mgnieniu oka prawidłowo sprawdzi ciśnienie w oponach. Ciśnienie w oponach zależy od wielu czynników i każdy model pojazdu, wielkość, typ ogumienia, obciążenie pojazdu powinno być rozpatrywane indywidualnie.

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

Awaria elektryki w samochodzie
Awaria elektryki w samochodzie — co zrobić?

Wraz ze wzrostem technologii układy elektryczne w samochodach są coraz bardziej skomplikowane. Pamiętacie stare Łady, które ograniczone były do minimum Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.