Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezwykle istotnym elementem konserwacji pojazdu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów istnieją dwie główne metody wymiany oleju: statyczna i dynamiczna. Jeśli zastanawiasz się, czy dynamiczna, czy statyczna wymiana oleju będzie lepsza, wiedz jedno – obie mają swoje zalety i wady.

Statyczna i dynamiczna wymiana oleju — poznaj różnice

Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju? To zależy. Jeśli skrzynia biegów jest stosunkowo nowa i regularnie serwisowana, statyczna wymiana oleju może być wystarczająca. Natomiast jeśli pojazd ma większy przebieg, a skrzynia biegów wykazuje problemy z działaniem, dynamiczna wymiana oleju może przynieść korzyści poprzez oczyszczenie i odświeżenie układu.

Statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów polega na tradycyjnym odprowadzeniu starego oleju przez otwór spustowy i uzupełnieniu nowym. Ta metoda jest stosunkowo prostsza i tańsza, ale ma swoje ograniczenia. Statyczna wymiana nie pozwala na pełne wypłukanie starego oleju, co może prowadzić do gromadzenia się osadów i zanieczyszczeń w skrzyni biegów.

Kiedy statyczna wymiana oleju w automacie wchodzi w grę?

Statyczna wymiana oleju w skrzyni biegów sprawdzi się przede wszystkim w nowych pojazdach. Niski poziom zanieczyszczeń znajdujących się w zbiorniku oleju skrzyni biegów po zwala na wykorzystanie tej metody wymiany oleju. Samochody z niskimi przebiegami świetnie radzą sobie jeszcze z usuwaniem zanieczyszczeń powstałych w zbiorniku oleju, dlatego to właśnie dla nich głównie dedykowana jest ta metoda. Jeśli zastanawiasz się, czy dynamiczna, czy statyczna wymiana oleju będzie lepsza, to zwróć uwagę na olej widoczny w skrzyni biegów. Jeśli nie jest czarny, a jego zapach nie przypomina spalenizny, to statyczna wymiana oleju świetnie sprawdzi się w tym przypadku.

Dynamiczna wymiana oleju w automacie

W niektórych przypadkach, szczególnie gdy w skrzyni biegów gromadzą się większe ilości zanieczyszczeń, dynamiczna wymiana oleju może być bardziej skutecznym rozwiązaniem. Ta metoda polega na podłączeniu specjalnego urządzenia, które wypompowuje stary olej, jednocześnie zasysając nowy olej. Dzięki temu cały układ jest w pełni przepłukiwany, usuwając wszelkie osady i zanieczyszczenia. Dynamiczna wymiana oleju zapewnia lepszą czystość skrzyni biegów i może być szczególnie korzystna w przypadku starszych pojazdów lub tych, które były narażone na intensywne użytkowanie.

Kiedy zdecydować się na dynamiczną wymianę oleju w automacie?

Jeśli wymiana oleju nie następowała tak często, jak powinna, to z pomocą przychodzi proces dynamicznej wymiany oleju. Z jego pomocą można pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń nagromadzonych w zbiorniku. Dynamiczna wymiana oleju sprawdzi się również w przypadku starszych aut i tych o dużych przebiegach. Widoczne przypalenia oleju oraz woń spalenizny to również oznacza, że dynamiczna wymiana oleju będzie najlepszym rozwiązaniem dla samochodu z automatyczną skrzynią biegów. 

Jak często wymieniać olej w skrzyni biegów?

Niezależnie, czy dynamiczna, czy statyczna wymiana oleju będzie lepsza, olej w skrzyni biegów powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta. Zwykle wymiana ustalana jest pomiędzy 30 a 60 tysiącami przejechanych kilometrów. Jeśli z jakiegoś powodu nie mamy dostępu do danych udostępnionych przez producenta, najlepiej zachować odstęp około 40 tysięcy kilometrów między jedną a drugą wymianą. Nie spowoduje to, żadnych uszkodzeń w skrzyni biegów ani nie narazi żadnego właściciela na dodatkowe koszty wymiany oleju.

Dlaczego silnik bierze olej?
Dlaczego silnik bierze olej?

Czy Twoje auto zaczyna zużywać więcej oleju niż zwykle? Wzmożone zużycie oleju przez silnik to problem, który może wskazywać na Czytaj więcej

Zapchany katalizator
Zapchany katalizator – objawy, przyczyny, działanie

Katalizator samochodowy to urządzenie stosowane w układach wydechowych pojazdów silnikowych. Znajduje się w nim specjalny reaktor, nazywany również konwerterem katalitycznym, Czytaj więcej

Opony całoroczne czy warto?
Opony całoroczne czy warto? Zalety i wady

Choć zima potrafi zaskoczyć, skrajnie ujemne temperatury w ostatnich latach omijają polskie tereny – przynajmniej w większości. Jak radzą sobie Czytaj więcej

Nieszczelny układ wydechowy
Nieszczelny układ wydechowy – objawy

Wiesz, co jest równie niebezpieczne, jak nieszczelny układ wydechowy? Brak świadomości o jego istocie. To właśnie ta niepozorna część pojazdu, Czytaj więcej

zabezpieczenie auta na lawecie
Jak zabezpieczyć samochód na lawecie?

Ochrona samochodu na lawecie stanowi kluczowy element dbałości o jego bezpieczeństwo w trakcie transportu. Zabezpiecza to pojazd przed różnymi zagrożeniami, Czytaj więcej

Uszkodzony kolektor ssący — objawy awarii

Uszkodzony kolektor ssący to kwestia, która może rzutować znacząco na sprawność i wydajność silnika. Gdy układ dolotowy staje się podatny Czytaj więcej

Jak serwisować klimatyzację samochodową?

Zbliża się gorący sezon, a efektywna klimatyzacja w samochodzie staje się kluczowym elementem komfortu podróżowania. Warto jednak pamiętać, że regularne Czytaj więcej

zbliżenie na przednią część samochodu i koło
Czym grozi źle ustawiona geometria kół?

Źle ustawiona geometria kół samochodu to problem, który często pozostaje niedoceniany przez wielu kierowców. Z pozoru może wydawać się to Czytaj więcej

Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe
Felgi na zimę – stalowe czy aluminiowe?

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców, nie tylko ze względu na panujące niekorzystne warunki atmosferyczne. Mieszanina śniegu, błota, piasku, Czytaj więcej

mężczyzna wykonujący przegląd pierwszego samochodu
Kiedy wykonać pierwszy przegląd nowego samochodu?

Kupno nowego samochodu to ekscytujący moment, ale równie ważne jest zadbanie o jego stan techniczny od samego początku. W związku Czytaj więcej

alufelgi
Jak dobrać alufelgi do samochodu?

Szukając idealnego kompromisu między stylem a funkcjonalnością dla twojego samochodu, musisz wiedzieć, jak dobrać alufelgi. To kluczowe zadanie, ponieważ odpowiednia Czytaj więcej

Awaria elektryki w samochodzie
Awaria elektryki w samochodzie — co zrobić?

Wraz ze wzrostem technologii układy elektryczne w samochodach są coraz bardziej skomplikowane. Pamiętacie stare Łady, które ograniczone były do minimum Czytaj więcej

logo auto-serwisu omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.