Ciśnienie w oponach motocyklowych

Ciśnienie w oponach każdego pojazdu to niezwykle ważny aspekt, który wpływa na bezpieczeństwo kierowców, gdyż odpowiada za odpowiedni tor jazdy. Regularne sprawdzanie wartości ciśnienia w oponach to również czynność zapewniająca dłuższą żywotność ogumienia, gdyż bieżnik opon nie ściera się tak szybko. W dzisiejszym wpisie chcemy poruszyć najważniejsze informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach motocyklowych. Opony motocyklowe są elementem, który styka się podczas jazdy z powierzchnią, a ciśnienie pełni tu bardzo ważną rolę, gdyż od niego zależy stopień ugięcia ogumienia i stabilność pojazdu przy pokonywaniu trasy. Można powiedzieć, iż opony pełnią funkcję poduszek, dzięki którym obręcz koła nie dotyka podłoża. Sprawdź, jakie powinno być ciśnienie w oponach motocyklowych i jakie są skutki złej wartości, która nie zgadza się z ciśnieniem podanym przez producenta danego modelu motocykla.

Spis treści:

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych?

Aby sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych, należy wykonać kilka kroków, które pomogą przeprowadzić czynność w prosty i sprawny sposób. Pierwszym działaniem będzie odkręcenie zakrętki zaworu opony, a w przypadku gdy jej nie ma i wentyl jest odkryty, można zaaplikować specjalny miernik do zaworu. Przy modelach analogowych, wskaźnik będzie się podnosić, natomiast przy cyfrowym ukaże się wynik na tarczy. Jeżeli będzie wskazywać tyle, ile zaleca w instrukcji modelu pojazdu producent, można śmiało odpiąć narzędzie i zakręcić nakrętkę od zaworu opony. Czynność należy powtórzyć przy drugiej oponie, nie zapominając o tym, że druga z nich będzie mieć inną zalecaną wartość ciśnienia.

Sprawdź również wpis: Opony motocyklowe – budowa, oznaczenia i rozmiary

Ciśnienie w oponach motocyklowych – przelicznik jednostek

Podobnie jak w przypadku instrukcji podawanych przez producentów różnych modeli samochodów, również do motocykla przypisane są określone i zalecane wartości. Często podawane są w różnych wartościach, a zależne jest to od modelu pojazdu, dlatego przedstawiamy najbardziej charakterystyczne, poza znanymi kierowcom barami.

Skutki za wysokiego ciśnienia

Zarówno przy zbyt niskim, jak i zbyt wysokim ciśnieniu, zwiększa się niebezpieczeństwo podczas jazdy motocyklem. Jeżeli przekroczymy zalecenia producenta danego modelu pojazdu, zmniejszymy powierzchnię styku z powierzchnią, co wiąże się z zauważalnie gorszą przyczepnością. Jeśli wartość będzie znacznie wyższa, możemy odczuwać niestabilność podczas prowadzenia pojazdu oraz nierówności, która pojawiają się na drodze. Konsekwencją jest także negatywny wpływ na motocykl, który szybciej się zużywa poprzez mocniejsze obciążenie.

Skutki za niskiego ciśnienia

Zbyt niskie ciśnienie również prowadzi do poważnych konsekwencji związanych z bezpieczeństwem samego kierowcy, ale i do szybszego zużycia się ogumienia i działania motocykla. Głównie przez fakt, iż opony będą się bardziej uginały i odkształcały, a więc wzrośnie tempo nagrzewania ogumienia. Jeśli chodzi o temat bezpieczeństwa, niskie ciśnienie spowoduje mniejszą kontrolę nad prowadzeniem motocykla. To także możliwość pogorszenia się przyczepności i szybsze zużycie się opon motocyklowych.

Jakie ciśnienie w oponach motocykla 125?

Motocykl jest super alternatywą dla osób posiadających prawo jazdy kategorii B, gdyż mogą się nim poruszać bez konieczności wyrabiania specjalnej kategorii na motocykle większych gabarytów. Ze względu na lżejszą masę ciśnienie nie musi mieć zbyt wysokich wartości, a wystarczy około 2-2,4 Atm. Najlepiej, jeżeli nie będzie przekraczać 2 Atm, jednak wszystko zależy od sposobu jazdy i długości pokonywanej trasy. Wybierając się na dłuższą przejażdżkę, ciśnienie może mieć nieco więcej niż 2 Atm.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych enduro? 

Zarówno motocykle crossowe, jak i enduro będą mieć podobne wartości optymalne dla ciśnienia w oponach. W tym przypadku wiele zależy od warunków drogowych i powierzchni, po jakiej będziemy się poruszać. W przypadku jeżdżenia po nawierzchni pokrytej kamieniami czy korzeniami zaleca się pompowanie między 0,8,a 1,0 Atm. Natomiast dla kierowców i miłośników terenów piaszczystych wartość powinna być nieco większa, by opony motocyklowe były twardsze i radziły sobie z piaskową nawierzchnią. To również rozwiązaniem, które zapobiegnie zapadaniu się kół w miękkim piachu.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych chopper?

Choppery, czyli znacznie cięższe motocykle, które nie mają w swojej konstrukcji zbędnej karoserii, przedniego błotnika, owiewek. Są to jedne z bardziej wyróżniających ich elementów, wraz z małym siedziskiem i zmniejszonym bakiem. Tak jak i w przypadku innych rodzajów motocykli, konieczna jest jazda na prawidłowo napompowanych oponach, gdyż w przeciwnym razie możemy szybciej zniekształcić i zużyć bieżnik opony. Jeśli chodzi o ciśnienie w motocyklach Chopper, wartość będzie zależna głównie od modelu, dlatego nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile Atm będzie najbardziej odpowiedne dla tego rodzaju motocykla.

Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju
Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju?

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezwykle istotnym elementem konserwacji pojazdu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów istnieją dwie główne metody Czytaj więcej

Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?
Jak często odgrzybiać klimatyzację w aucie?

Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, tak samo, jak należy raz na jakiś czasy umyć samochód, tak Czytaj więcej

Jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany?
Jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany?

Chcesz dowiedzieć się, czym jest rozrząd, kiedy się go wymienia i przede wszystkim jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany? Przeczytać Czytaj więcej

mechanik wymieniający opony na letnie
Kiedy zmienić opony na letnie?

Zmiana pór roku z zimowych na letnie i z letnich na zimowe zawsze przynosi wielkie zmiany. Jedni sprzątają w domach, Czytaj więcej

Uaktualnienie mapy w nawigacji
Jak zaktualizować nawigację samochodową?

Mapy i nawigacja to nieodłączny element wielu podróży. Choć nie raz wydaje nam się, że doskonale znamy drogę, to korzystanie Czytaj więcej

felgi samochodowe
Budowa felgi samochodowej — wszystko, co musisz wiedzieć

Felga to element nośny podwozia pojazdu, na który zakłada się opony. To felga odpowiada za przeprowadzenie siły nośnej z piasty Czytaj więcej

opona u mechanika
Jak sprawdzić rok opony?

Dobre opony to podstawa naszego bezpieczeństwa. Oprócz znanego faktu, że bez opon nigdzie nie pojedziemy, jej ważność oraz stan też Czytaj więcej

samochód sportowy z felgami
Felgi przelotowe i nieprzelotowe – na czym polega różnica?

Felga to element, na który zakładana jest opona i który wchodzi w skład podwozia pojazdu. W dzisiejszych samochodach felgi pełnią Czytaj więcej

Czujnik temperatury silnika
Czujnik temperatury silnika

Odpowiednia, optymalna temperatura ma kluczowe znaczenie w pracy silnika i całego systemu napędowego samochodu. Znaczące odchylenia od normy mogą wpływać Czytaj więcej

Gdzie oddać stary akumulator?
Gdzie oddać stary akumulator?

Akumulatory są tak zaprojektowane, że mają swój termin przydatności, po którym zużywają się i nie jest możliwa ich dalsza eksploatacja. Czytaj więcej

Utylizacja oleju silnikowego, gdzie oddać zużyty olej?

Niektóre substancje są szczególnie niebezpieczne lub wręcz toksyczne dla naszego środowiska, zwierząt, roślin, a także dla ludzi. Tak, jak powinniśmy Czytaj więcej

panel z kontrolkami samochodowymi
Kontrolki w samochodzie – co oznaczają?

Kontrolki wyświetlane na desce rozdzielczej pełnią funkcję bezpieczeństwa i informują o działaniu konkretnych funkcji w samochodzie lub o ogólnym stanie Czytaj więcej

logo omt

OMT

W branży motoryzacyjnej działamy od 2007 roku, a dzięki wieloletniemu stażowi zdobyliśmy ogromne doświadczenie, którym chcemy się dzielić na naszym blogu!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Dowiedz się więcej.